Wat ons trof in 2020: theater

Mads Wittermans. FOTO KNELIS

Corona treft de culturele sector zwaar. Desondanks kende ook dit jaar zijn culturele hoogtepunten. Onze recensenten vertellen welke. Vandaag: theater.

1. The Meeting – Mads Wittermans

Recensenten spreken iets te graag van ‘urgente producties’ (cliché), maar dit is er een van betekenis. In een doodeerlijke en zichzelf nergens ontziende vertelvoorstelling schildert Wittermans zijn prille angsten, zijn vroege opstandigheid, zijn jong opgelopen alcoholisme, zijn klootzakkerigheid. In een uur gaat hij door alle stadia, via flesverstoppertje naar afkicken, langs terugvallen en naar de ellende met zijn kinderen. Zwakte en kracht. Hij laat de zaal in ontroering achter.

Lees ook [PREMIUM] Acteur Mads Wittermans over strijd tegen alcoholisme: 'Het probleem, dat was ik'

2. Oom Wanja – NNT/Liliane Brakema

Nauwelijks gespeeld dankzij corona, hopelijk een herkansing, een Tsjechov om je vingers bij af te likken. Brakema durfde het aan om de personages, gespecialiseerd in mislukking, los te weken van hun sleur en ze geestig aan te dikken. Het permanent lekkende dak, het neergutsende water, de uitvergrote fricties en de letterlijk en figuurlijk uitgeklede Wanja: hier gaat niet slechts een gemeenschapje ten onder, maar de mens in het algemeen en we mogen er nog om lachen ook.

3. Dronken mensen – NITE/Eline Arbo

Net als Liliane Brakema mocht Eline Arbo als jong talent aanschuiven bij het NNT. Nu al wordt ze gezien als een topregisseur. Na haar Weg met Eddy Bellegueule, de beste voorstelling van het vorg seizoen, zou ze met Dronken Mensen namens NITE naar Oerol. Door corona bleef het bij een ‘leesvoorstelling’ in de Machinefabriek, waarin een groep mensen met steeds wisselende vertellers apelazarus en conflictueus – maar lachwekkend - op zoek gaan naar ieders eigen werkelijkheid, in Laatste Avondmaal-setting. Zwalkend maar vlijmscherp.

Tip

Opnieuw NITE (NNT/Club Guy & Roni/Slagwerk Den Haag/ASKO|Schönberg) met Before/After, de eerste voorstelling die sneuvelde door corona, en domweg gespeeld móet worden (zo veelbelovend waren de openbare en de gefilmde repetitie).

ERIC NEDERKOORN