Jeugdtheater Meeuw breekt decor weer af na verscherpte maatregelen.

Theatermaker: 'Ik hoop dat we rond kerst terug zijn'

Jeugdtheater Meeuw breekt decor weer af na verscherpte maatregelen. FOTO NIELS WESTRA

Het ensemble van Jeugdtheaterschool Meeuw zeilde de afgelopen maanden vaardig langs het randje van de corona-afgrond, maar duikelde er woensdag dan toch in. De nieuwste voorstelling Olympia Palace , die donderdagavond in première zou gaan, is geannuleerd. Incasseren en weer doorgaan. Directeur Hilde Mulder vertelt.

Een jaar geleden:

,,We zijn al zo lang met Olympia Palace , geschreven door Wessel de Vries, bezig. Zo’n trein stop je niet ineens. Het gaat over negen jonge mensen die elkaar elke dag in de sportschool zien. Ze dromen over hun lichaam en over hoe alles anders wordt, tot één van hen de sprong naar het Zuiden durft te wagen. De groep verheugde zich ontzettend op spelen en toeren en we hebben er álles aan gedaan om ze te faciliteren, om cultuur draaiende te houden tussen alle mogelijk denkbare spleten en kieren.’’

Zomer:

,,Toen we hoorden dat we maar voor dertig man mochten spelen, dachten we: prima, ook dat lossen we op. Dan spelen we twee voorstellingen op een avond. Daarmee bereik je dan toch weer zestig toeschouwers. Het was fijn dat schouwburg De Harmonie besloot om open te blijven. We hebben er fijn gewerkt.’’

September:

,,Het was ontzettend laveren. Er was altijd wel iemand in de groep die coronagerelateerde klachten had. We hebben gezegd: jongens, jullie moeten echt even voorzichtig zijn. Geen feestjes. Dit gaat voor.’’

Maandagochtend:

,,We hoorden dat donderdag de boel weer ging sluiten. We dachten: dan spelen we tot en met woensdag door. Voor woensdag was een try-out gepland. Dan was de voorstelling in ieder geval echt klaar en konden we met De Harmonie gaan bekijken wanneer we wèl weer konden spelen. Het leek ons een leuk vooruitzicht om dat tussen kerst en oud en nieuw te doen.’’

Dinsdagavond:

,,We hadden een doorloop met het hele team, dus ook met schrijver Wessel de Vries, mensen van het licht en van de kostuums, iedereen. Toen hoorden we van De Harmonie: rond maar af mensen, we gaan per direct dicht. Ja. Dat is dan wel hard. Ik heb nog gebeld met Frédèric Tonnon die in de schouwburgdirectie zit en die opperde dat we woensdag nog dingen zouden kunnen heroverwegen, maar toen heb ik de knoop doorgehakt. Er moest een einde aan deze rare rollercoaster komen. We gaan niet wachten op een nieuw besluit. Laten we maar stoppen.’’

,,We hebben samen de boel afgesloten en hebben met mondkapjes en bubbels een klein feestje gevierd. Iedereen was verslagen. Theatermaken is een emotioneel proces hè, je werkt naar iets toe, maar de hele tijd wordt er iets afgeknipt. Dit was de final cut.’’

Woensdagochtend:

,,Ik rij nu naar De Harmonie. We gaan het decor afbreken. We moeten blijven zoeken naar een manier om het initiatief aan onze kant te krijgen. Dat is belangrijk. Dat gevoel. Ik realiseer me dat we niet de enigen zijn. Maar zonder dingen te dramatiseren kan ik stellen dat de culturele sector een emotioneel slagveld is. Het is zó hard.’’

,,Mijn drive is dat de vlam blijft branden. We moeten elkaar aan het werk houden. Ja. Ik hoop dat we rond kerst terug zijn.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct