FOTO PIXABAY

Programmeren in een theaterzaal met 30 man, hoe moet dat dan?

FOTO PIXABAY

De schouders gaan er onderhand wel bij hangen, in cultuurland. De grotere Friese theaters worden flink beperkt. Hoe moet dat dan, programmeren?

,,Heftig nieuws”, zegt Stef Avezaat, directeur van De Lawei in Drachten. ,,Jij zegt ‘kut’, je haalt me de woorden uit de mond.” Een paar weken geleden was daar het nieuws dat zijn theater hoort bij de vijf in Friesland, die ontheffing kregen op de maatregel die maximaal 30 bezoekers in een ruimte toelaat.

,,Daar waren we al blij mee”, zegt hij, ,,alsof dat normaal is, 240 man op anderhalve meter, terwijl er 900 mensen in de grote zaal passen. De inkt van dat besluit is nog niet droog, of we kunnen het weer inleveren.” 

De Lawei gaat nu weer terug naar de modus van voor de zomer. ,,We gaan wel door met cultuureducatie, in ieder geval als het gaat om individuele lessen, en met films. Dat is niet zo kostenintensief.” Oftewel: dat kan met 30 bezoekers maximaal in de zaal nog wel uit, of is in ieder geval geen enorme kostenpost.

loading  

Bij de podiumkunsten is dat heel anders, ,,daar zie ik het niet gebeuren. Ik denk dat het voor producenten ook niet haalbaar is om de boel voor 30 bezoekers op te tuigen. Zeker voor een  one night stand .”, ofwel een voorstelling die er maar één avond staat. ,,Gekkenwerk.”

Het is een zwaar scenario, zegt Avezaat. ,,Voor de samenleving als geheel, maar ik denk dat het voor de kunstensector, al die mensen eromheen, wel heel zwaar wordt. Heel veel instellingen zullen moeten vechten voor hun voortbestaan.” 

'We zijn druk aan het appen met impresario’s'

Hij merkt het in zijn eigen organisatie. ,,Je brandt zelf ook een beetje op. Alles in de steigers zetten om het dan weer af te moeten breken. Ik wil niet chargeren, maar ik zie het bij mijn eigen mensen. Die lopen onderhand met afhangende schouders door het gebouw. Mensen worden verdrietig, moedeloos. Je wilt gewoon open zijn, de verbindende kracht van cultuur laten zien. Dat is waartoe wij op aarde zijn.”

Bij De Harmonie houden ze graag de moed erin, ondanks de zware tijden die komen gaan. ,,We zijn aan het inventariseren wat nog kan”, zegt hoofd marketing Frédéric Tonnon. Een voorstelling als die van Paul de Leeuw en Simone Kleinsma voor 30 man, het lijkt lastig voorstelbaar, ,,maar daar zullen ze zelf ook wat van moeten vinden. We kijken wat de mogelijkheden zijn. We zijn druk aan het appen met impresario’s en met andere theaters.” 

De insteek is wel dit: ,,Als het even kan willen we in de lucht blijven. Zo veel mogelijk open blijven. maar niet met de richtlijnen schipperen. We moeten creatief zijn, meebewegen met wat kan. Toen ons dit in maart overkwam, waren we in shock. Dat is nu niet zo. En als theater in een provinciehoofdstad zijn we wel verplicht om zo veel mogelijk open te blijven.”

Pas de komende dagen wordt echt duidelijk hoe het komt in de theaters. In De Harmonie gaat vanavond wel de tweede reeks online-voorstellingen van Fabian Jansen los,  Els - de tweede golf . Tonnon: ,,Die gaat, heel toepasselijk, weer in quarantaine. En de voorstelling wordt nog scherper ingestoken.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct