Wie was de invloedrijkste vrouw in de 20ste-eeuwse muziekgeschiedenis? Het antwoord ligt voor de hand: Nadia Boulanger. Ontelbare componisten kwamen naar Parijs om les van haar te krijgen, van Aaron Copland tot Philip Glass, allemaal lieten ze zich kneden door de strenge maar open geest van Boulanger.

Violiste Merel Vercammen en pianiste Dina Ivanova hebben een album gewijd aan haar artistieke erfenis. Op The Boulanger Legacy spelen ze een stuk van Boulanger zelf, maar de hoofdmoot bestaat uit sonates van de Poolse Grazyna Bacewicz, in 1969 gestorven en daarna, zoals zovelen, in de vergetelheid geraakt omdat haar muziek domweg te weinig onderscheidend is.

Ongewild onderstrepen Vercammen en Ivanova die notie door Bacewicz’ sonate te laten volgen door het prachtige D’un matin de printemps van Lili Boulanger, de veel te jong gestorven briljante zus van Nadia. Haar stuk heeft veel meer melodische en harmonische slagkracht.

Academische Bernstein en Astor Piazzolla in een vioolbewerking

Het duo besluit het album met een vroege sonate van Leonard Bernstein, die geen leerling van Boulanger was (hier verwatert de formule enigszins). Het stuk wordt fraai uitgevoerd, maar de muziek is te academisch om te beklijven.

Een van Boulangers beroemdste leerlingen was Astor Piazzolla, van wie het duo Le grand tango speelt, oorspronkelijk geschreven voor Rostropovitsj, maar hier in een geslaagde vioolbewerking van Sofia Goebaidoelina.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Muziek
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct