Sarah Neutkens (22) is kunstenares, kunsthistorica, schrijfster, model en vooral componiste. Op uitnodiging van festival Into The Great Wide Open werkte ze een week op Vlieland, en dat leverde een documentaire op.

Aan het begin van die docu horen we Sarah Neutkens een paar verontrustende clichés uiten over dat kille, stugge Noorden.

,,Dat is in de regie ook flink aangedikt, hoor”, zegt ze, ,,zo van: ‘wat vind je daar nou van, als Brabander’. Ik was nog nooit zo noordelijk geweest, en ik vond het echt heel erg mooi. Maar ik voel me toch het meest thuis hier op de zandgrond van de Kempen, tussen de koeien, hier een bosje, daar een heuveltje.”

Componeren met Kika Sprangers en Berend Dubbe

Op uitnodiging van festival Into The Great Wide Open zeilde Sarah op een koude decemberdag naar Vlieland, aan boord van De Albatros . Ze ging daar een week lang werken met aanstormend saxofoniste Kika Sprangers (,,die zat ook op de boot, we werden allebei een beetje zeeziek ”), Berend Dubbe (Bauer, Bettie Serveert), kerkorganist Hampus Lindwall en met Imre Ploeg van het Nederlands Kamerkoor , voor drie heel verschillende stukken.

De muziek had ze al grotendeels van te voren geschreven. ,,Als je steeds de camera op je neus hebt, en de hele dag moet praten over muziek, moeten de musici niet wachten tot ik de nootjes neergepend heb. Maar we hebben daar wel aanpassingen gedaan. Nootje eraf, nootje erbij, de dynamiek, het gevoel dat we wilden opwekken. Juist omdat we daar de hele week heel gefocust bezig waren, hebben de noten wel een ander karakter gekregen. Dan gaat zo’n stuk echt leven.”

‘Noten vragen om interpretatie’

Ze is nog maar 22, Sarah Neutkens , en heeft toch al een paar albums met eigen composities op haar naam. Mooie, heldere stukken, soms gestut op repetitieve lijnen die toch prettig kunnen ontsporen. ,,Het is geen nadenkmuziek”, zegt ze daarover.

Haar vader is musicus en zelf leerde ze piano spelen. Als componiste is ze autodidact, ,,maar ik kon natuurlijk wel nootjes lezen. Ik dacht, dan kan ik ze ook wel schrijven. Ik schrijf gewoon op wat ik hoor, wat vanuit mijn diepste binnenste naar boven komt. Het begint met een idee, en daar ga ik dan op zitten broeden. Soms een dag, soms een jaar. Als ik het in mijn hoofd helemaal af heb, alle noten, alle fraseringen, schrijf ik het op.”

Dat is niet het leukste werk, de lol komt weer als ze het terug hoort, als het gespeeld wordt. ,,Ik probeer mijn musici zo veel mogelijk vrijheid te geven. Aan de ene kant is dat supergemeen, want ze hopen op duidelijke aanwijzingen. Maar noten vragen ook om een interpretatie, vind ik.”

‘Geen klassiek, geen pop, geen jazz’

Naast componeren doet deze 22-jarige aan schrijven, beeldende kunst (ze maakt doorgaans, handig, haar eigen artwork ), modellenwerk zowaar. ,,Ik probeer zo veel mogelijk verschillende dingen te doen, maar wel voor de volle 100 procent. Maar muziek, ja, dat drukt toch het best uit wat ik voel.”

Al die bezigheden, plus het feit dat ze als componist autodidact is, maken haar best ongrijpbaar. En zo ziet ze het graag. ,,Ik hou niet van regeltjes, niet van braaf doen. Mijn muziek is geen klassiek, geen pop, geen jazz, geen neoklassiek, het is mij . Ik val tussen al die categorieën en dat is ideaal. Ik hoop dat ik nooit in een categorie hoef te vallen.”

Het kamp van Sarah Neutkens: zondag, 21.15 uur, NPO Extra

Je kunt deze onderwerpen volgen
Muziek
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct