Vincent Hensen.

Het Leeuwarder Carillon kan zomaar Sesamstraat laten horen

Vincent Hensen. FOTO NIELS WESTRA

Vincent Hensen gaat zijn derde jaar in als stadsbeiaardier in Leeuwarden. Het programma stelt hij zelf samen: ook Sesamstraat kan zomaar klinken.

Legendarisch waren de zomeravondconcerten van Jeff Denyn, beiaardier van Mechelen. Speciale treinen brachten mensen naar de stad, die vooral samendromenden in het Straatje Zonder Einde, waar het geluid vanuit de Sint-Romboutstoren het best tot zijn recht zou komen. Duizenden mensen zouden die concerten trekken.

,,Echt geloven doe ik dat niet, van die duizenden mensen’’, zegt Vincent Hensen. Sinds 2018 bespeelt hij elke vrijdag van 12 tot 1 het carillon van het Leeuwarder stadhuis. ,,Maar het verhaal is gewoon heerlijk.’’ Denyn had werkelijk een grote reputatie, hij was naamgever en eerste directeur van de beiaardschool in Mechelen. Het zou hem goed doen te weten dat Kenniscentrum Nederland de beiaardcultuur in 2014 op de lijst heeft gezet van immaterieel erfgoed.

Een cadeautje

Hensen werd in het Culturele Hoofddstadjaar als stadsbeiaardier in Leeuwarden aangesteld. Hij bespeelde al de klokken van Veendam en Winschoten, daarnaast is hij organist en koordirigent. Het was in 2018 een cadeautje van het Sint Anthony Gasthuis Fonds, dat de beiaardier betaalde.

Het gasthuis had gehoopt dat de muziek tot bij het gasthuis aan het Perkswaltje zou klingelen, maar dat was in de praktijk anders. Toch gingen het fonds en Hensen er in 2019 mee door, en dit jaar heeft de gemeente Leeuwarden de betaling van de beiaardier op zich genomen (12.000 euro). Dat is eerst voor een jaar, de gemeente zoekt nog een manier om dat voort te zetten. Niet alleen omdat ze vindt dat de muziek bij de stad hoort, maar ook omdat het goed is voor de staat van het instrument.

Het carillon op het Leeuwarder stadhuis (de oudste klok is uit 1541, veel andere zijn van 1681) heeft een bereik van drie octaven, vertelt hij, waar die van Winschoten en Veendam elk vier octaven hebben. Zo speelt elk instrument anders en zijn er soms kunstgrepen nodig om een werk uit kunnen te voeren.

Aanpassen aan de stad

Op dat van Leeuwarden is veel mogelijk: barok, Mozart, Haydn, Berlioz, popmuziek en als hij er kans toe ziet, past hij het programma aan aan gebeurtenissen in de stad. De vrijdag na het overlijden van Aart Staartjes speelde hij liedjes uit de Stratemaker op Zee-show en Sesamstraat , op Valentijnsdag klonken liefdesliedjes van Cole Porter en The Beatles, tot My funny Valentine van Chet Baker toe.

Het carillon is vaker te horen dan vrijdags tussen 12 en 1, maar dan speelt het automatisch, aangestuurd door een mechaniek. Wie echt luistert, hoort het verschil. Want de automaat bedient hamertjes, die aan de buitenkant tegen de bel tikken. De beiaardier bedient de klepels die binnenin de bel hangen. De hamertjes slaan altijd even luid, de bespeelde klepels klingelen subtieler, er is meer mogelijk, daar ligt meer muziek in.

Zwaar werk kan het wel zijn. Onlangs speelde Hensen Variaties op een thema van Haydn, een stuk vol snelle loopjes. ,,Dat is even zweten, dan moet daar iets rustigs achteraan. Beter voor mijn schouders en ook voor het publiek.’’

Daar zijn we bij het publiek. Vanuit zijn hoge hokje heeft Hensen geen zicht op de straat, hij heeft geen idee wie er luistert. Maar duidelijk is in elk geval, dat Leeuwarden anno nu anders is dan Mechelen van dik een eeuw geleden. Voor een uitvoerend musicus moet zoiets toch wat ondankbaar zijn. ,,Het is alleen ondankbaar als je publiek verwacht’’, zegt Hensen. ,,Wanneer je zelf plezier in het werk hebt levert dat al heel veel op.’’ Maar luisteraars zijn er wel, hij hoort wel van mensen die het spel waarderen, ,,de een meer dan de ander’’.

'Fantastische gevels'

Hij bekijkt het nuchter. ,,Carillonmuziek hoort bij het straatbeeld, net als oude gevels. Hier in Leeuwarden staat de ene fantastische gevel naast de andere, maar de meeste mensen lopen er langs met het hoofd omlaag zonder ze te zien. Pas als een gevel gesloopt dreigt te worden, of een beiaardier wordt ontslagen, komt het in beweging, dan blijkt de waardering daarvoor. En verder maakt het niet uit of mensen voorbijflitsen of er een tijd naar staan te luisteren.’’

home
net-binnen
menu