Bijna 3 miljoen mensen bezochten in 2019 groot concert

De bas bij Ronnie Flex is altijd laag

Bijna 3 miljoen mensen bezochten in 2019 groot concert ANP

Ronnie Flex loopt helemaal alleen het podium op en gaat achter een keyboard zitten. Capuchon op, is het hem wel? Het is hem, te herkennen aan de dreadlocks en de bril onder die capuchon. Een voor een komen zijn begeleiders binnen. Ze begroeten hun werkgever met een hug .

Eigenlijk zijn ze helemaal niet op het podium van een schouwburgzaal, begrijpen we. De plaats van handeling is een studio, of een oefenruimte. We krijgen een kijkje in de keuken, is de bedoeling. Ronnie Flex begint met een beat, een baslijn (,,de bas bij Ronnie Flex is altijd laag”, bedenkt welke zangeres goed bij zou passen, maakt met zijn muzikanten de boel af. Zo gaat dat dus, hiphophits maken.

Even later vertelt hij over zijn hit Energie, gebaseerd op een hit van Fabulous & Tamia maar eigenlijk op een nog weer veel ouder nummer van Lionel Richie. Dat scheelt hem 80 procent van de streaming-inkomsten, ,,maar dat vond ik toen niet erg”, relativeert hij. En: ,,zo veel mensen doen dat toch?”

Zeker in de hiphop, van oudsher immers gebouwd op samples en fragmenten van andermans werk. Ronnie Flex is een van de meest zichtbare Nederlandse vertegenwoordigers van het genre, zeker sinds zijn persoonlijke, ‘gevoelige’ album Remi . Dat hij prompt liet volgen door de rauwe trapbeats en ruige teksten van Nori (zijn dochtertje heet ook zo), al was het maar om te laten zien dat hij voor één gat niet te vangen is.

Ook al worden er ter plekke pizza’s bezorgd en zorgen wierookwalmen voor een huiselijk sfeertje, uiteindelijk is dit toch een theatershow. Die vaart wel bij deze informele setting, die Flex onbekommerd laat keten met zijn drie muzikanten en zijn twee zangeressen.

Intussen wordt er wel degelijk muziek gemaakt. Vooral met het fijnzinniger repertoire van Remi , al komt het beukende trap-werk ook even aan de orde. Flex zingt meer dan hij rapt, waarbij hij minder opzichtig leunt op de autotune dan weleer (of die staat een stuk subtieler afgesteld, net wat eerst komt).

Publieksparticipatie, essentieel bij hiphop-optredens, ligt natuurlijk lastig in zo’n theatersituatie, zeker bij een dunne corona-zaalbezetting. Een rondje vragen uit de zaal benatwoorden, kennelijk van te voren ingeleverd, is dan een mager alternatief, al is het toch goed om te weten dat Flex’ gekste fan toch zijn oma is.

Hij laat ons schrikken met een stroomstoring, een best vermakelijk truukje (of ontbrak die bij de tweede ronde, bezoekers van de late show?) om de spanning er even in te brengen en een excuus voor een potje semi-akoestisch jammen. Uiteindelijk blijft het gezelschap een kleine anderhalf uur vermakelijk, en dan moeten ze nog een keer. We zijn van Ronnie Flex nog lang niet af.

*

Gebeurtenis: Ronnie gaat naar huis , theaterconcert van Ronnie Flex Gezien: 9/10, De Harmonie Leeuwarden Publiek: 122 (twee shows) Nog te zien: 12/11, Oosterpoort Groningen

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct