Er kwam deze week een foto van de eerste Playstation voorbij op Facebook. Begeleid met de vraag: wat is het eerste waar je aan denkt als je dit ziet? Ik dacht meteen aan Rayman, mijn echtgenote riep Crash Bandicoot.

Deze platformers waren de eerste games die in ons huis kwamen toen we na onze studententijd een spelcomputer aanschaften. Was de vraag gesteld bij een plaatje van de Nintendo 64 dan hadden we Super Mario geroepen en bij de Sega Mega Drive was het antwoord Sonic the Hedgehog geweest.

Ik wil er maar mee zeggen dat wij al een kwart eeuw platformgames vreten. Springen, klauteren, slaan en puzzels oplossen, is nog immer ons favoriete gamegenre.

Mijn hart maakte dan ook een sprongetje toen ik las dat Yuji Naka en Naoto Ohshima betrokken waren bij Balan Wonderworld . De twee zijn immers de bedenkers van het legendarische personage Sonic.

loading

Bij de eerste stap in de kleurrijke wereld van Balan Wonderworld keren nostalgische platformgevoelens terug. De game voelt aan als eentje van jaren terug. Je kunt dat nostalgie noemen, maar ook gedateerd. Maar hé, eerst het voordeel van de twijfel toch?

De levens stralen een vrolijke kleurenpracht uit. En toegegeven, aanvankelijk is het best geinig om met hoofdrolspelers Leo of Emma door het magische land Wonderworld te trekken. Ze moeten mensen redden en worden daarbij aangestuurd door de mysterieuze maestro Balan.

U voelt een maar aankomen en die is er helaas ook. Met Balan Wonderland onderstrepen de bedenkers van Sonic maar weer eens dat resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst.

De game schiet op verschillende vlakken tekort. Het platformen mist de uitdaging die we in eerder genoemde klassiekers wel vinden. Maar vooral de kostuums die een hoofdrol vertolken in de game werken op de zenuwen.

loading

In de levels, die natuurlijk worden afgesloten met een gevecht tegen een eindbaas, verzamel je zoals dat hoort in platformgames van alles. Standbeeldjes, eieren en druppels deze keer. Daarvoor heb je de beschikking over 80 verschillende kostuums, die allemaal specifieke krachten bevatten.

In de ene kun je aanvallen, met de andere kom je gemakkelijk op hooggelegen plekken en met een derde blijf je langer in de lucht zweven. Het is echter lang niet altijd duidelijk welk kostuum je nodig hebt.

Op goed geluk dan maar. Wat vaak een vervelende consequentie heeft. Je bent het kostuum namelijk kwijt als je bijvoorbeeld in een afgrond valt of door een vijand wordt geraakt.

Er is een mogelijkheid om te wisselen tussen drie kostuums, maar het verkleden kost te veel tijd. De game is sowieso erg traag. Dat deze twee mannen ooit de razendsnelle Sonic uitvonden, zie je geen moment terug.

De verwachtingen waren hooggespannen en de vrolijke verkleedpartij bekoort ook best wel even. Vooral bij kinderen. Maar wij zijn ervaren platformers en moeten constateren dat Balan Wonderworld ver verwijderd blijft van toppers als Rayman, Crash, Mario en Sonic.

Balan Wonderworld, gespeeld op PS4. Ook voor PS5, Xbox One en Series X, Nintendo Switch en pc. Ontwikkelaar Balan Company, uitgever Square Enix. Leeftijd 7+.

loading

Je kunt deze onderwerpen volgen
Media
Gaming
Play
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct