Presentator Arjen Overmaat heeft moeite met stoppen 'Muzyk yn Bedriuw' en presenteert de laatste uitzending niet.

Omrop Fryslân schrapt na dertig jaar Muzyk yn Bedriuw

Boegbeeld Arjen Overmaat zal de laatste uitzending van Muzyk yn Bedriuw op vrijdag 28 mei niet presenteren.

De speciale afscheidsuitzending wordt overgenomen door music director Wim Brons. ,,Ik hie der net sa’n ferlet fan. Oars wurdt it sa beladen”, verklaart Overmaat (39) die het bekende ochtendprogramma van Omrop Fryslân elf jaar lang presenteerde.

Moeite met keuze

Zijn besluit toont aan dat Overmaat moeite heeft met de keuze van de hoofdredactie om het dertig jaar oude programma te schrappen uit de nieuwe radioprogrammering. ,,Ik fyn it echt skande. At der no eat mienskip wie, dan is it dochs wol Muzyk yn Bedriuw ’.”

Paradise by the dashboard light

In het ochtendprogramma, dat alle werkdagen wordt uitgezonden, wordt gedurende een uur de favoriete playlist van een Fries bedrijf, vereniging of instelling ten gehore gebracht. Het nummer dat Overmaat in al die jaren het vaakst voorbij zag komen is, denkt hij, Paradise by dashboard light , zowel in de versie van Meat Loaf als in die van Syb van der Ploeg en Maaike Schuurmans ( Paradys by it dashboardljocht ). Ook Piter Wilkens ( 15 Knoopkes en It paad werom ) en Gurbe Douwstra ( Cliffs of Moher ) werden bovengemiddeld vaak gedraaid.

No derfoar!

Hoofdredacteur Ingrid Spijkers van Omrop Fryslân stelt dat het tijd is voor vernieuwing. Volgens haar nam de belangstelling bij bedrijven en instellingen om mee te doen ook enigszins af. Ze hoopt deze maatschappelijke partijen weer uit te dagen en te prikkelen met het nieuwe ochtendprogramma No derfoar!.

Wat de nieuwe functie wordt van Overmaat is niet nog bekend. ,,Wy binne noch yn petear”, verklaart de presentator.

Programma voorziet nog wel in behoefte

Ids Hospes van het gelijknamige bootverhuurbedrijf uit Sneek vindt het jammer dat Muzyk yn Bedriuw ermee stopt. Zijn verhuurbedrijf stond twee weken geleden nog centraal in de uitzending. ,,Het is een leuk programma en het voorziet volgens mij nog wel degelijk in een behoefte. Je kunt je als bedrijf of instelling op een leuke manier presenteren. Vooral in deze coronatijd is dat erg belangrijk.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Media