Scène uit The Last Of Us 2.

Gamereview | Pandemie en haat in controversieel en monumentaal The Last Of Us 2

Scène uit The Last Of Us 2.

Een game, die laat zien hoe de mensheid ontspoort als gevolg van een pandemie. Die laat zien wat de gevolgen zijn als leiders zich gedragen als B-acteurs. The Last Of Us 2 had niet op een beter moment kunnen verschijnen.

Now is not the time for any of us to be silent. Wie zou verwachten dat gamestudio Naughty Dog zich deze dagen vooral druk maakt over de lancering van The Last Of Us 2 heeft het mis.

Volgende week, 19 juni, verschijnt het langverwachte vervolg op het spel dat in 2013 liet zien dat een goed verhaal videogames kan optillen tot een ongekend niveau. Van de game werden 17 miljoen exemplaren verkocht, de verwachtingen over het vervolg zijn hooggespannen.

Maar deze tijd vraagt andere prioriteiten, zeker in de Verenigde Staten.

loading

En dus steken de gamemakers uit Santa Monica, Californië, hun opvattingen over het politiegeweld tegen zwarte Amerikanen niet onder stoelen of banken. De dood van George Floyd, die leidde tot wereldwijde protesten en demonstraties onder de noemer Black Lives Matter , mag niet genegeerd worden. Naughty Dog roept iedereen op geld te doneren aan organisaties die racisme bestrijden.

‘Te lang hebben te velen geleden onder een systemisch probleem in Amerika. Te velen hebben zoons, dochters, broers, zussen, vaders en moeders verloren. Het is nu voor iedereen tijd een steentje bij te dragen en anti-zwart racisme en geweld te stoppen’, aldus een tweet op 1 juni.

Solidair

Naughty Dog staat niet alleen in deze oproep. Veel grote gamestudio’s verklaren zich solidair: onder andere Electronic Arts ( Battlefield, Fifa, ), Mojang ( Minecraft ) en Ubisoft ( Assasin’s Creed ) spraken zich uit. Net als de grote drie in de game-industrie, Sony (Playstation), Microsoft (Xbox) en Nintendo (Switch) in onverbloemde taal deden.

Sony, eigenaar van Naughty Dog, verdubbelt alle bijdragen die mensen via de gamestudio geven aan organisaties die strijden tegen armoede, ongelijkheid en racisme in de VS. Het is een signaal dat er ook volgens grote ondernemingen in de entertainmentindustrie meer op het spel staat dan het succesvol uitbrengen van een computerspel.

Toch verdient juist The Last Of Us 2 aandacht.

In 2013, bij het verschijnen van deel 1, was het gegeven dat ten grondslag ligt aan het verhaal nog tamelijk onwaarschijnlijk. Zeg nou zelf: zou een schimmel uit een paddenstoelachtige (cordyceps) kunnen overspringen op mensen, hun brein overnemen en de geïnfecteerde mens kunnen veranderen in gruwelijke, zombieachtige wezens?

Goed, dat laatste is onze pandemie een stap te ver. Maar in het geval van de cordyceps sprong de schimmel over op mieren en bij corona is de ellende begonnen met het overspringen van het virus van dier (vleermuis, naar alle waarschijnlijkheid) op mens.

loading

Dat is echter niet wat de game uitzonderlijk maakt. The Last Of Us is een verhaal over liefde en verdriet, vergelding en vergeving. In dit tweede deel gaat het allemaal nog een stap verder. Laat er geen misverstand over bestaan: dit is een zeer gewelddadige game, waar steeds een gevecht op leven en dood plaatsvindt. Met een flinke dosis horror, als The Infected opdoemen en je aanvallen.

Scenarioschrijver Neil Druckmann heeft met The Last Of Us 1 en 2 fantastisch werk geleverd. Vooral door ruim de tijd te nemen om menselijke relaties uit te werken en emoties begrijpelijk te maken. In deel 1 probeert hoofdpersoon Joel met zijn dochtertje Sarah bij het uitbreken van de pandemie de ontstane chaos te ontvluchten. Als ze stuiten op een speciaal commandoteam dat de verspreiding van het virus onder controle probeert te houden, wordt het kind zonder mededogen doodgeschoten.

Bikkelharde strijd

Het verhaal van The Last Of Us, waarbij de titel verwijst naar de mensheid als geheel, is juist het verhaal van menselijk leed, dat her en der leidt tot onmenselijk gedrag. Joel reist in deel 1 dwars door verwoest Amerika, waar overlevenden een bikkelharde strijd om het bestaan voeren. Duidelijk is dat er geen overheid meer is die de boel in goede banen kan leiden. Hij beschermt Ellie, een meisje dat ondanks een beet van een geïnfecteerd persoon niet besmet raakt: ze is immuun.

In het tweede deel is Ellie de hoofdpersoon. Ook nu gebeurt er weer iets gruwelijks en dat gegeven plaatst alle handelingen die volgen in een breder perspectief. Is het goed om moordenaars te vermoorden? Kun je een individu redden ten koste van de gemeenschap?

loading

The Last Of Us moet wat Druckmann betreft dezelfde emoties oproepen als maffia-epos The Godfather . Bepaald geen kleine ambitie, maar wie deel 1 en 2 speelt ziet de overeenkomsten. De thema’s uit de game zijn universeel en hij vertaalt ze in een meeslepend verhaal, waarbij het tempo soms hoog is – maar vaker nog ontrolt het drama zich langzaam, filmisch..

Geweld, en de impact ervan op het leven van gewone mensen, is geen onbekend terrein voor Druckmann. Geboren op de Westoever (1978) in Israël maakte hij het van nabij mee en was het thuis onderwerp van gesprek. In 1989 emigreerde hij naar de Verenigde Staten: the melting pot, waar allerlei mensen zich thuis voelden.

Diversiteit

De diversiteit is terug te vinden in de game, ook nu de verharding toeslaat in de maatschappij. Of misschien juist daarom: in The Last Of Us 2 spelen Aziaten, Latino’s en zwarten belangrijke rollen. En Ellie, hoofdpersoon in dit deel, is lesbisch. In de game zitten scenes waar zij haar vriendin kust. Uitgelekte beelden leiden tot heftige reacties op Twitter: ‘ You took a good story from The Last Of Us and totally destroyed it with your LGBT-agenda and propaganda. It makes my stomach sick’.

loading

Controversieel, dat is het zeker. Maar The Last Of Us 2 is een monumentale game, die de speler tientallen uren aan de Playstation 4 gekluisterd houdt. Met schitterende landschappen, prachtige beelden van een overwoekerd Seattle, waar Ellie op zoek gaat naar antwoorden en wraak. Het is een soms adembenemend mooie, gruwelijke, emotionele, heftige ervaring.

Met schitterende muziek, zoals het door Joel beklemmend gezongen Future Days van Pearl Jam: If I ever were to lose you, I would lose myself – het is een zin die laat zien hoe liefde kan omslaan in radeloosheid, zelfs haat.

En hoe de mensheid zichzelf kan verliezen in tijden van pandemie, als er geen leiders meer zijn met een moreel kompas.

Angstaanjagend.

loading

Eerste games PlayStation 5

Sony maakte donderdagavond tijdens een onlinepresentatie de eerste games voor de nieuwe PlayStation 5 (PS5) bekend.

De spelcomputer zelf komt pas tijdens de feestdagenperiode later dit jaar op de markt. Een van de nieuwe spellen is Spider Man, ook zal een nieuwe versie van racegame Gran Turismo en een verbeterde versie van de game Grand Theft Auto direct bij de lancering van de spelcomputer te koop zijn.

De verwachtingen zijn hooggespannen voor de release van de PS5. De spelcomputer van Sony domineert de markt voor videogames al zeven jaar, met een verkoop van meer dan 110 miljoen apparaten. Daarmee zet het rivaal Microsoft, maker van de Xbox, in de schaduw. Beide bedrijven wekten vorig jaar al de nodige verwachtingen door openlijk over de volgende generatie spelcomputers te praten.

Volgens Sony heeft de PS5 veelbelovende technische verbeteringen die scherpere graphics en grotere gamewerelden mogelijk zouden maken. Ook zou sprake zijn van een kortere laadtijd ten opzichte van de vorige PlayStation. Het is nog niet bekend van de PS5 kost. Ook Microsoft is van plan om tegen het einde van het jaar met een nieuwe spelcomputer te komen.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct