Verweven met Moeder Aarde: expositie in Nationaal Vlechtmuseum

Min Spillemaeckers.

In het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde exposeert de Belgische Min Spillemaeckers. Haar Ode aan Moeder Aarde kent vele kanten.

Spillemaeckers heeft haar atelier in Zoersel, België. Volgens de beschrijving op de website van het Vlechtmuseum vindt ze het heerlijk om ,,materialen als biezen, schorsen, dennennaalden, papier, bamboe, rotan, stoffen en wol door haar vingers te laten glijden. De geuren te ruiken en de texturen van het materiaal te voelen.’’ Ze gebruikt daarbij allerlei technieken in weven, vlechten, knopen en binden.

Ze verzamelt haar materiaal op haar reizen. Het verwerken van de stoffen en texturen beschouwt ze als een ode aan Moeder Aarde. Voor een deel is dat overduidelijk terug te zien in de werken die ze in Noordwolde exposeert. Bijvoorbeeld in een mand, waarbij ze een stang van een gewei als hengsel heeft ingezet. Of in de gedroogde kalebassen, waaraan ze tuiten heeft geweven met biezen en raffia, of die zich voordoen als organismen die het midden houden tussen dromenvangers en vogelnesten.

loading

Handgeschept papier

In andere sculpturen is de connectie met Moeder Aarde wat verder te zoeken, zoals in de Raad der Wijzen , die in de eerste zaal te zien zijn. De vijf bestaan uit gevlochten tenen aangesmeerd met handgeschept papier tot hoofdvormen, met daarop exotisch aandoende tooien van verschillende materialen. De korenaren zijn het meest natuurlijk. De spijkers, geverfde kwasten, rietjes en pijpenragers in bonte kleuren zijn een stuk minder organisch. Toch levert dit een vrolijk rijtje op met een knipoog naar Aziatische folklore. En dat past wel in de zaal waarin meer voorbeelden van internationaal vlechtwerk hangen en staan.

Hier liggen bovendien twee grote, driehoekige ‘knopen’ – Vrouwenkracht Zuid-Amerika en Vrouwenkracht Afrika – van fel getinte stof. Deze informatie komt van de kunstenares. Jammer genoeg is het foldertje waar dit op staat op deze dag nergens in het museum te vinden, dus de bezoeker moet raden waar die stof of het symbool vandaan komt.

Verspreid door het museum staan (klap)stoelen, die Spillemaeckers heeft voorzien van alternatieve bekleding, zoals gevlochten repen van een oude deken, en schuurbanden die op schors lijken. Deze ‘vingeroefeningen’ passen in de museale collectie, maar laten niet zien wat de kunstenaar in huis heeft.

De sculptuur Kubus van gebruikte blauwe riemen is daarentegen veel kunstiger. Een mandvorm, maar met een eigenheid die hem loszingt van de omgeving. Dat geldt ook voor Geworteld, het paar ‘laarzen’ waarbij Spillemaeckers op de voeten zelf schachten heeft gevlochten van groene sprieten, die zich vertakken. Hier toont Moeder Aarde haar krachten, overwint ze de menselijk vorm.

loading

Eendenkorven

Her en der in het museum duiken ook organische bouwsels op, als eendenkorven gevlochten van stof in diverse kleuren. Open van onderen, met grillige tuitmonden. Soms op hoge poten (), dan weer als elementen in de vensterbank ( Babbel ). Als ze de ruimte krijgen, maken ze indruk. Maar enkele zijn wat aan de kleine kant, het ‘grote gebaar’ ontbreekt.

En getuige de foto’s op de website, weet Spillemaeckers dat gebaar wel te maken. Van haar installatie met fantasievolle fuikvormen is er helaas in het museum maar een enkele terug te vinden. De groep had in het midden van een zaal of hangend in de gang niet misstaan. Nu hangen in de zaal met designstoelen planken aan gevlochten koorden: Opgehangen . Een minder geslaagde installatie, die hier tegen de drukke achtergrond wat in het niet valt.

Dat Spillemaeckers zowel groot als klein uit de voeten kan, getuigt een staaltje verfijnd kantweefwerk in rood en zwart. Op het eerste gezicht doen de mandjes aan als mandarijnennetjes, die ze naar haar hand heeft gezet. Maar de lange onafgewerkte draden getuigen van eigen makelij. De miniaturen zijn naar mijn idee echter net iets te veel mand om spannend te worden. Ze maken nieuwsgierig naar meer, wanneer Moeder Aarde haar gang zou kunnen gaan.

Noordwolde – Nationaal Vlechtmuseum: Mandehof 7, di t/m za 10.30-17 u, mei t/m aug ook laatste zo vd mnd 13-17 u, t/m 22 aug, vlechtmuseum.nl (reserveren via website of melden bij balie), www.indenateljee.be . Van 20 t/m 22 augustus is er een driedaagse windmolentechniek en kant weven met Min Spillemaeckers.