Fons Hoiting. - Jim Jones

'Verborgen betekenis' op Lauwerslandroute

Fons Hoiting. - Jim Jones

Door de brand in café De Dream in Dokkumer Nieuwe Zijlen heeft de 29ste Atelierroute Lauwersland een ander centraal punt moeten zoeken. Natuurlijk Kollumeroord schiet te hulp, en biedt het bestuur en gastexposant Sanne Bergsma onderdak.

Al jaren was De Dream het centrale punt in de Atelierroute Lauwersland, ook wel Lauwerslandroute genoemd. Het organiserend bestuur zat hier altijd met het informatiepunt, en er was werk te zien van een gastexposant. ,,Dat was altijd zo vanzelfsprekend’’, zegt woordvoerder Lia Schilt. ,,De brand was dan ook een grote schok.’’

Het bestuur moest snel op zoek naar een alternatieve locatie en heeft die gevonden in Natuurlijk Kollumeroord, vlak bij De Dream: ,,Dat is fijn, want dan kunnen we bezoekers als dat nodig is makkelijk verwijzen.’’ Edelsmid Sanne Bergsma kan hier haar werk laten zien: ,,Gelukkig heeft ze niet iets dat aan de muren moet hangen.’’ 

Het eerste weekend kunnen informatiepunt en expositie ingericht worden in het restaurant, vertelt Schilt: ,,Mogelijk moeten we in het tweede weekend verhuizen naar een ander gebouwtje van het complex.’’ De organisatoren zijn nu druk bezig met het plakken van herstel-stickertjes in de brochures.

loading  

Behalve Bergsma heeft het bestuur nog twee gastexposanten uitgenodigd, die beiden onlangs afstudeerden aan kunstacademie Minerva in Groningen: de Chinese video-kunstenaar Muxingye Chen en de Litouwse schilderes Kamilé Česnavičiüté. Chen laat zijn producties zien in het historische landhuis Oosterhouw in Leens. Hij verbeeldt zijn relatie met de maatschappij ,,in gesprek met mijn tweede persoonlijkheid die totaal niet in die samenleving past.’’ Dat past in het thema van dit jaar, ‘Verborgen betekenis’. 

Česnavičiüté exposeert in Galerie Gewaagd in Hornhuizen. In haar schilderijen zijn allerlei details te ontdekken. De Litouwse put uit allegorieën en symbolische taferelen om haar ideeën te presenteren: ,,Ik moedig aan tot nadenken over de structuur en de grondslagen van de huidige samenleving, om meer open te staan voor verandering. Daarom maak ik werk dat ruimte geeft aan discussie: verder kijken dan wat voor de hand ligt’’, zegt ze op de website www.kunstaanhuis.nl.

Op de deel van de boerderij van wijlen architect Gunnar Daan bouwt glaskunstenaar Monique Verbruggen een semi-transparante wand. Met kleinere lampen annex caleidoscopen/projectoren mogen bezoekers hier een voorstelling op projecteren. ,,Is het design of kunst? Daar zit ik niet zo mee’’, zegt Verbruggen. Ze vindt het mooi dat haar caleidoscopen soms emotionele verhalen oproepen. Haar grote caleidoscoop, die eerder te zien was in haar eigen atelier en op Kunstmaand Ameland, komt ook naar Oosternijkerk: ,,Ik heb twee nieuwe wielen gemaakt, dus het publiek kan weer allemaal andere combinaties draaien.’’

loading  

In de Petruskerk van Lichtaard presenteert Stefan Belderbos een installatie die is voortgekomen uit het theaterstuk  Kerk van klei,  dat vorig jaar werd opgevoerd in Witmarsum, en die hij maakte met Ab Hostra, Jan Hofstra, Martijn Pieck en Elske Klik. De installatie  Kerk van klei: Wat skinksto oan de Fryske klaai  roept bezoekers op hun band met de Friese klei te beschrijven. ‘Wat betekent het landschap, of nog concreter, de grond waarop wij wonen, werken en leven, eigenlijk voor ons?’, wil Belderbos weten. De beschrijvingen vormen een belangrijk onderdeel van de installatie.

Atelierroute Lauwersland biedt elk jaar zo’n twintig kunstenaars een podium. Onder hen zijn deelnemers die eerder meededen en die nieuw werk laten zien, maar ook nieuwkomers. Dit jaar zijn dat Erwin Stienstra, Arda Barten, Hans Krakou, Elisabeth Donkers en Marcel van Zijp. Stienstra’s minimalistische werk past in de Zero-traditie. Barten maakt vrolijke keramiek en Van Zijp wil met zijn beelden van graniet en basalt verstilling en ontroering oproepen. Donkers combineert textiel met papier en andere materialen, en Krakou schildert zowel abstract als figuratief, maar altijd kleurrijk.

loading  

In haar atelier in Eenrum zal Caroline Penris met haar houtenplatencamera portretten maken van bezoekers. De ‘verborgen betekenis’ in haar werk zit ,,voor mij letterlijk in het onzichtbare. Het werkproces van glasplaat tot foto speelt zich grotendeels af in het donker van de analoge camera en in de doka. De vlekjes, pikjes en bubbels die ongecontroleerd ontstaan in het uiteindelijke beeld, laten zich lezen als littekens van de tijd’’, aldus Penris. ,,Onvolmaakt en ongecorrigeerd. Net echt.’’

Atelierroute Lauwersland - diverse locaties, za/zo 14 en 15 maart en 21 en 22 maart, 11-17 u, www.kunstaanhuis.nl. Op alle punten van de 200 kilometer lange route is een brochure verkrijgbaar (3 euro) met routekaart en beschrijving, en er zijn loten te koop.

home
net-binnen
menu