Saskia Wagenvoort - 'Daisies'

De Friese Galerij: tussen decoratie en diepgang in Galerie de Roos van Tudor

Saskia Wagenvoort - 'Daisies'

Op de gevarieerde groepstentoonstelling Flower Power in Galerie de Roos van Tudor in Leeuwarden steelt een groot wandobject de show.

Met de gevarieerde groepstentoonstelling Flower Power heeft Galerie de Roos van Tudor gekozen voor een kleurrijke seizoensstarter. Nieuwe namen staan naast gevestigde kunstenaars in een afwisselende presentatie, terwijl het thema ruim wordt geïnterpreteerd.

De tentoongestelde werken gaan over uiteenlopende zaken als de kracht van bloemen, de symbolische werking ervan, de troost die een enkele bloem kan bieden en de nostalgische flowerpower- tijd. Opvallend genoeg ontbreken grote bloemstillevens. In plaats daarvan zien we bloemen in het opgestoken haar van een vrouw, getatoeëerd op een bovenarm of als rustplaats van een vlinder.

Verhalend zijn de werken van oudgedienden Ton Bouchier en Henk Krist, die allebei met een enkel beeld veel weten te zeggen. In Plukken is een hoekig mensfiguur te zien zoals alleen Bouchier ze maakt. Hij grossiert in stuntelaars en schildert vaak mannen, maar hier zien we een gretige vrouw die gelukzalig bloemetjes plukt. Het is een aanstekelijk tafereel. In Terug van de bloemenmarkt weet Krist te ontroeren met een melancholieke man die wat verstrooid zijn bloemen vervoert. Alledaagse eenzaamheid versus klein geluk in een karretje. Een sterk beeld, aangenaam los geschilderd.

De tekst gaat verder onder de foto’s.

loading

loading

Modetijdschrift

Lilian Eliëns zoekt naar het menselijke in een wereld die door uiterlijkheden wordt gedomineerd. Ze haalt haar inspiratie uit modetijdschriften. Met luchtige toetsen weet ze de ijdelheid van het poseren te bevragen. Dankzij sociale media worden ook ‘gewone mensen’ soms poseurs. Bloemen zijn in dat spel – van authenticiteit jegens maakbaarheid – een natuurlijk element, hoewel menige bloem weer kunstmatig in de kas wordt gekweekt. Zo blijkt de aanwezigheid van bloemen in het werk van Eliëns een gelaagd gegeven, waarbij ze soepeltjes beweegt tussen decoratie en diepgang.

De Leeuwarder stadskunstenaar Cote Create laat in zes doeken (acryl op linnen) zien dat ze op vaardige wijze zonnige patronen kan produceren. De meeste zijn echter voorzien van gestileerde ogen en hebben derhalve niets met de flowerpower te maken. Dat is anders bij een klein, kleurig werk vol met gestileerde plantmotieven. Ieder kleurvlak heeft een eigen onderscheidende vorm, met sterk contrasterende details zoals nerven in de bladeren, stampers bij de bloemen en stekels van een cactus.

De tekst gaat verder onder de foto’s.

loading

loading

Letterbak

Ondanks de grote verscheidenheid aan exposanten en uitdrukkingsvormen wordt het aanbod vooral bepaald door een groot wandobject van de Leeuwarder kunstenaar Catrinus Spinder, wiens recente werk de aanleiding was voor deze groepstentoonstelling. Zijn centrale stuk Minerva op het Flower Power feest beslaat maar liefst een hele wand. Als basismateriaal gebruikte de kunstenaar meters splitplaten uit het tuincentrum. Deze plastic matten met openingen in de vorm van een hexagoon, zijn oorspronkelijk bedoeld als onderlaag voor een grindpad zodat de steentjes goed blijven liggen. Spinder zag echter andere mogelijkheden en ging de splitplaten als een grote letterbak gebruiken. De matten werden aan de muur bevestigd en bijna iedere opening heeft een andere invulling gekregen.

Er zijn spiegeltjes, gekleurde steentjes of glitters in de uitsparingen aangebracht. Ook is er gewerkt met licht doorlatende folie, terwijl andere stukken weer zijn afgedekt en overgeschilderd met taferelen die de schoonheid van de natuur bezingen. Boven deze geëngageerde installatie zijn werphengels te zien in een horizontale rij van vlaggenmasthouders. Ze zijn vrolijk versierd maar schijn bedriegt, want onderaan de vislijn bungelen vogels die gesmoord zijn in plastic. Uiteraard is dit een aanklacht tegen milieuvervuiling. De hengels werpen hun grimmige vangst ver de ruimte in en de vogels bungelen als een morbide mobile aan hun draden. Vanwege het monumentale karakter word je als bezoeker bijna gedwongen om er tussendoor te lopen. Het is lastig om je aan de installatie te onttrekken. Zo wordt meteen duidelijk dat de aangekaarte problematiek – zowel letterlijk als figuurlijk – heel dichtbij komt en overal om ons heen te vinden is.

loading

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct