De constructies van Wim Biewenga en tekeningen en schilderijen van Mariëtte van Erp zouden geïnspireerd kunnen zijn op gemeenschappelijke wandelingen. Zo valt te zien in Kunstlokaal No8 in Jubbega.

Wim Biewenga en Mariëtte van Erp zouden buren van elkaar kunnen zijn. Waarbij zij het uitgelaten, stoere meisje is – een Pippi, zeg maar – en hij het wat bedachtzame buurjongetje Tommy. Maar de twee kunstenaars zijn door Marcel Prins en Birgit Speulman van Kunstlokaal No8 in Jubbega bij elkaar gebracht en wonen in werkelijkheid ruim 160 kilometer bij elkaar vandaan.

Speels

Wim Biewenga woont en werkt in Havelte. Zijn werk is samengebracht onder de noemer Speelveld . Dat speelse zit ‘m in het combineren van verschillende elementen: delen van oud speelgoed of gereedschap met hout of paneel, al dan niet (opnieuw) beschilderd.

loading

Er hangen bijvoorbeeld twee composities in hout. Uit een paneeltje is de golvende lijn als van een halve gitaar gezaagd. Horizontaal geplaatst heeft het resterende element daarmee iets landschappelijks gekregen, mede door de halve cirkel er bovenop. De met lijntjes verbonden stipjes op deze witte koepel lijken sterrenbeelden aan het firmament. Het andere, uitgezaagde deel van het paneel heeft in een tweede, verticale constructie eerder iets menselijks, vrouwelijks, door de roze geverfde rondingen.

loading

Een ander werk heeft in de verte iets van een kubistische vogel, met een halfronde gele kop, een klein rood pootje en een driehoek als vleugel. En bijna kinderlijk realistisch is een constructie, bestaand uit een donkere stam met bladvormige, groene top, ondersteund door een deel van een duimstok. Grappig, maar minder sterk dan Biewenga’s zuiver abstracte composities.

Monumentaliteit

De abstracten van Biewenga bevinden zich aan de andere kant van het Speelveld . Sommige heeft Biewenga opgebouwd uit stukken paneel in verschillende tinten en ruigte. Andere bestaan uit één paneel met slechts enkele lijnen. Hij weet daarmee perspectief te suggereren, en met minimale middelen ruimtelijkheid en zelfs monumentaliteit op te roepen. Enkele zijn te beschouwen als een ‘samenvatting’ van een landschap.

Gecombineerd met het werk van Mariëtte van Erp uit het Brabantse Gemert versterkt dat het idee, dat de twee samen op pad zijn geweest waarna ieder een eigen interpretatie heeft gegeven van wat ze onderweg tegenkwamen. Biewenga op zijn bedachtzame, constructivistische manier, en Van Erp in snelle schetsen en grote schildergebaren.

loading

Het werk van Van Erp is getiteld Wortels . In haar tekeningen van carbon op papier typeert zij met rake lijnen rimpelingen van water, opvallende vormen van riet of takken, bepalende lichtvlakken en schaduwen. Ze lijken met haast gemaakt, uit de dringende behoefte vast te leggen wat een moment later al weer anders is. Omdat de wind draait of de zon achter een wolk verdwijnt.

Rust is neergedaald

Oppervlakkig gezien zou haar schilderwerk dat gevoel ook op kunnen roepen, door de grove vlakverdeling en het gebrek aan detail. Maar hier is de rust neergedaald. Van Erp vat schilderend het landschap samen in licht en donker, lucht en materie. Nog steeds in weinig lijnen en grote vlakken, maar minder zoekend en beweeglijk dan in haar tekeningen. Ze concentreert zich op de essentie van het landschap en zet die trefzeker neer.


loading

Van haar sfeervol, aards kleurenpalet duiken dezelfde tinten op in het werk van Biewenga. Door uit hun oeuvre deze werken te kiezen, is niet een expositie van twee aparte kunstenaars, maar één geheel ontstaan.

Jubbega - Kunstlokaal No8: Schoterlandseweg 55, Jubbega, vr t/m zo 13-17 u (op afspraak), www.kunstlokaalno8.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Beeldende kunst
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct