Galeriehouders en kunstenaars zochten tijdens de lockdown naar nieuwe manieren om zichtbaar te zijn. Sommige oplossingen blijken de moeite van het behouden waard, zo leert een greep uit het aanbod.

Verser kan haast niet. Nat van de ezel . Dat is de titel van een online initiatief dat galerie Ann’s Art in Groningen in het leven riep het afgelopen jaar. Kunstenaars die aan de galerie verbonden zijn, laten op de website van de galerie een gloednieuw werk zien, gefotografeerd op een ezel. ,,Het gaat om werken, die net zijn gemaakt en die geen podium hebben omdat we dicht zijn’’, legt Ronald Bosch van Ann’s Art uit.

Lees ook [PREMIUM] ‘Iisbaan yn ‘e maaitiid’ is eerste compleet digitale expositie bij Tresoar

Glimp van het atelier

Belangstellenden zien zo een glimp van het atelier en kunnen het werk online reserveren of kopen. ,,Eventueel is het op afspraak bij ons te bekijken. En soms sturen we geïnteresseerden rechtstreeks door naar de kunstenaar, als dat praktischer is.’’ De rubriek slaat aan, merkte Bosch. ,,Dat zie ik aan het aantal mensen dat (online) langskomt. Ze zien dat er achter de kunst ook kunstenaars zitten.’’

loading

Ook andere galeries proberen die makers meer persoonlijk voor het voetlicht te brengen, zoals Galerie Getekend in Heerenveen. Galeriehoudster Stina van der Ploeg blijft dit doen, ook na corona, heeft ze zich voorgenomen. Op YouTube zijn een aantal van deze gesprekken te vinden, zoals die met Jitske Bakker en Cathelijn van Goor . Met beelden van de exposities die maar voor een handjevol mensen te zien waren.

Bij het CBK Emmen mogen al een aantal maanden geen bezoekers naar binnen. ,,Sommige exposities zijn daardoor helemaal niet live gezien, en dat is zo jammer’’, vindt Suze van der Ster van de afdeling communicatie/publieksparticipatie. Het centrum besloot daarom tot meer online zichtbaarheid, en maakte tot nu toe zes portretjes van kunstenaars, die over hun eigen werk vertellen. ,,Die delen we via social media. Zo laten we meer zien van wat hier binnen gebeurt.’’

Beelden buiten

Op Instagram zag Van der Ster filmpjes van CBK Rotterdam over kunstwandelen langs beelden in de openbare ruimte. Haar collega Merijn Vrij heeft dat vervolgens ook voor Beelden Buiten in Emmen gedaan. ,,Hij vertelt in een kort filmpje iets over een buitenbeeld en stimuleert mensen om daar zelf ook eens te gaan kijken.’’ CBK heeft al een paar filmpjes klaar staan en gaat er elke week een plaatsen. ,,Het is een ‘groeimodel’, we hopen dat mensen zelf ook filmpjes in gaan sturen waarin ze vertellen wat zij van een beeld vinden.’’

loading

Bovendien hebben CBK en de streekomroep voor Zuidoost-Drenthe ZO34 een afspraak gemaakt voor zes uitzendingen van Kunstflits , waarin aandacht is voor de tentoonstellingen in De Fabriek en het Rensenpark. ,,Ongeacht de coronaregels, doen we dat dit jaar een keer of zes. Zo kunnen we een andere publieksgroep bereiken.’’ Datzelfde lukt met de (online) lespakketten van kunstenares Carolien Adriaansche , die zelf werkt met afvalmateriaal. ,,Honderd gratis knutselpakketjes zijn de deur uit gegaan. In december maakte onze educatiemedewerker ook een lespakket grafiek, over druktechnieken die je makkelijk thuis kunt proberen.’’

Met dit aanbod bereikt het CBK een nieuwe doelgroep dan de ‘standaard zestigplussers’, die het centrum anders over de vloer krijgt. ,,Meer jonge ouders met kinderen. We hopen die te verleiden ook eens langs te komen. Of dat de kinderen met hun grootouders straks een bezoekje brengen, als die hun oppasdag hebben.’’

Het internet bleek ook een prima medium om heel anders naar kunst te leren kijken. ,,We bieden een workshop De kunst van het langzaam kijken .’’ En hoewel Van der Ster eerst ,,een beetje tegen’’ online rondleidingen was, merkt ze dat die toch publiek prikkelen. ,,Je kan heel makkelijk met je smartphone filmpjes maken. Via sociale media worden die snel gedeeld, mensen raken nieuwsgierig en willen het werk in het echt zien.’’

Kunst op bestelling

Ook galeries maakten impressies van exposities, die vanwege de coronamaatregelen nauwelijks publiek ontvingen. Zo maakte Galerie Bax Kunst in Sneek rondleidingen voor YouTube, van de groepsexpositie ‘t Is Wad , de expositie van Anneke van der Meulen en Theo Wolfs , en de lopende tentoonstelling van SoSerge en Ad van Hassel .

loading

Redmer Bax merkt dat deze activiteiten meer mensen naar zijn website trekken, en daar besteedt hij daarom extra aandacht aan. Hij heeft het verkoopgedeelte geoptimaliseerd, en biedt belangstellenden de gelegenheid virtueel te zien hoe een werk thuis past. ,,Stuur een foto van de plek waar je een kunstwerk wilt. Wij geven je advies en plaatsen een kunstwerk in de foto’’, nodigt hij uit. Hij is bovendien druk bezig zo’n zelfde dienstverlening te realiseren als het gaat om inlijsten van werk.

Sommige kunstenaars zochten elkaar op. Kunstinitiatief Sound of Silence begon met LikeArt , een website waarop iemand een kunstwerk ‘op maat’ kan bestellen. Voor een ander, of voor zichzelf. ‘Het kunstwerk dat je bestelt is uniek en wordt helemaal op de persoon afgestemd; de kunstenaars vertalen jouw verhaal in een beeld, tekening of collage. De vier kunstenaars die meewerken in dit project, werken in verschillende technieken en stijlen’, staat op de site.


loading

Dat kwartet bestaat uit Josefien Alkema uit Huizinge, haar dochter Isa Jansen die in Alicante woont, Mary Velthoen uit Middelstum en Marijke de Jong uit Groningen. Het idee voor kunst op maat ontstond op het festival Noorderzon in Groningen, waar ze – met nog een handvol collega’s – pakketjes maakten op bestelling. Alkema: ,,Publiek kon ons zien werken. Onder tijdsdruk, want het moest in een kwartier klaar.’’

De vier werken nu vanuit hun eigen atelier. Om een indruk te krijgen van degene voor wie het werk is, krijgt een besteller een vrolijke lijst voorgeschoteld met vragen als ‘Wat is de titel van het verhaal van je leven?’, ‘Wat is je favoriete vakantielandschap?’, ‘Wanneer ben je gelukkig?’ en ‘Waar besteed je de meeste tijd aan?’. Aan de hand van de antwoorden, gaat de kunstenaar naar keuze aan de slag. ,,Nu rekenen we een reëler bedrag, het kost ons meer tijd dan op Noorderzon’’, aldus Alkema. ,,Je wilt er als professional toch een goed gevoel over hebben.’’ Via social media en een Google Add-campagne brengen ze LikeArt onder de aandacht. ,,Eerst maar eens kijken hoe dit loopt.’’

Webwinkel

Kunstlokaal No8 in Jubbega pakte het anders aan. Deze coronatijd bood het Pictoright Fonds extra subsidiemogelijkheden voor degenen, die voor een groep kunstenaars iets konden betekenen. ,,We hadden al lange tijd de wens om een webwinkel te starten, maar dat leek me in eerste instantie niet innovatief genoeg’’, zegt Birgit Speulman, verwijzend naar de subsidievoorwaarden. Aangespoord door kunstenares Wilma Visser uit Groningen maakte ze toch een plan.

loading

Dat leidde tot Museo , een webwinkel die net iets anders is dan andere, vertellen kunstenaars Speulman en haar partner Marcel Prins, die samen galerie Kunstlokaal No8 runnen. Museo staat voor MUltiples, SEries en Oplagen. ,,De webwinkel is gekoppeld aan Instagram en Facebook, en we hebben met alle deelnemers afgesproken dat we elkaar via die kanalen steunen, en reclame maken voor elkaar. Bovendien is 10 procent van de opbrengst voor de hele groep.’’ De bouw van de winkel kwam op de schouders van Speulman terecht. ,,Anderen hielpen me bijvoorbeeld door alle verbindingen en het betaalsysteem te controleren.’’

Zo is een nieuw collectief ontstaan. ,,Onze galerie bestaat dit jaar tien jaar, en we wilden dat eigenlijk vieren met een expositie van alle vroegere exposanten, waarbij ieder van hen een gast meeneemt. De reële expositie volgt later, maar Museo is ons jubileumfeestje geworden.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Beeldende kunst
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct