Was ik een zeemeeuw, zwierde ik op de wind, door de wolken, naar de zon, juichkreet

Fotograaf ziet sensuele Rixt van Oerd

Was ik een zeemeeuw, zwierde ik op de wind, door de wolken, naar de zon, juichkreet FOTO LUC TEN KLOOSTER

In het Landbouw-Juttersmuseum Swartwoude in Buren op Ameland had zondag een klein feestje zullen zijn ter afsluiting van de tentoonstelling Voetstappen in het zand van Luc ten Klooster. Het museum is gesloten, de tentoonstelling afgebroken. En kunstenaar Luc ten Klooster mocht daar niet bij zijn.

Het had een gezellige bijeenkomst moeten worden in het Landbouw-Juttersmuseum Swartwoude. Het was de officiële afsluiting van het foto-, video- en tekstproject Voetstappen in het zand. Kunstenaar Luc ten Klooster had er het bijbehorende fotoboek willen presenteren. ,,Helaas, het is als een nachtkaars uitgegaan’’, zegt hij.

Het project Voetstappen in het zand is geïnspireerd op de legende van de strandjutter Rixt van Oerd. Ten Klooster uit het Zuid-Limburgse Eys speelde al een paar jaar met het idee de jonge versie van Rixt vast te leggen in beeld en geluid.

Hij vond het een spannend avontuur. Immers, wat zouden de Amelanders ervan vinden dat hij met ‘hun’ Rixt - Ilse Peters stond model voor haar - aan de haal ging. In november vorig jaar werd het werk tijdens de Amelander Kunstmaand voor het eerst getoond. En, viel het mee of tegen? ,,Iedereen is heel enthousiast. Dat was echt heel goed om te horen.’’

loading

Tussen beeldende kunst en fotografie

Ten Klooster maakt, zoals hij dat zelf zegt, Lens based Art. ,,Mijn werk laat zich niet zo goed omschrijven’’, zegt hij. Het zit ergens tussen beeldende kunst en fotografie in en de laatste tijd gaat ook videokunst een rol spelen. Ten Klooster is aanvankelijk begonnen als portret- en reportagefotograaf. Maar hij sloeg een andere weg in, wilde experimenteren met beeld en materiaal. Hij denkt dat die drang om de artistieke mogelijkheden van de fotografie te verkennen mede komt doordat hij al vroeg in aanraking kwam met kunst. Hij stamt uit een kunstenaarsfamilie. ,,Mijn grootvader was kunstschilder en mijn vader beeldhouwer.’’

Zijn werk is vaak nauwelijks nog ‘fotografie’ te noemen, zegt hij. Hij gebruikt het als basis om kunstwerken te maken. Hij haalt zijn inspiratie uit de geschiedenis van de mens, zoals de legende van Rixt op Ameland, maar ook uit oude fotografische technieken. In het werk van Ten Klooster is vrijwel altijd een hoofdrol voor de vrouw weggelegd. ,,Ook dat zit misschien in mijn genen: het eeuwige zoeken naar een ideaalbeeld waar voor de kunstenaar toch heel vaak de vrouwelijke figuur de personificatie van is.’’

Rixt, ook wel Ritskemooi genaamd, wordt veelal afgebeeld als een oude, lelijke vrouw. Maar Ten Klooster zag haar in zijn verbeelding toch anders. De heks is veranderd in een frisse, sensuele en jonge aantrekkelijke vrouw, ,,want dat moet zij ooit toch ook eens geweest zijn”. Hij fotografeerde de jonge Rixt in het Amelander landschap: bij de zee en de duinen. Soms schaars gekleed, soms naakt, soms onherkenbaar in oude vodden.

loading

Doeken te koop

Het foto-, video en gedichteninstallatieproject mocht ook na de Kunstmaand blijven staan. De zeventien grote doeken die voor het museum stonden met daarop afbeeldingen van Rixt, zijn te koop. Ten Klooster veilt ze. De veiling zou zondag sluiten, maar is met een week verlengd tot en met 5 april, nu noodgedwongen uitsluitend via zijn website. De doeken zijn 180 X 280 centimeter en geprint op vinyl voor buiten-gebruik. Het minimum bod is 100 euro. ,,Ik heb zoiets nog nooit gedaan, het was even spannend hoe de doeken het zouden houden in weer en wind. Maar ze kunnen het aan.’’

Ten Klooster schenkt 10 procent van de opbrengst aan de Stichting De Noordzee. ,,Immers, Rixt was ook een strandjutter en droeg op haar manier bij aan het schoonhouden van het strand.’’

Informatie over de veiling en de intekening van het bijbehorende 62 pagina’s tellende full color fotoboek op: www.lucunique.nl In het boek is het verhaal, in de Friese taal, over Rixt opgenomen van meester Braaksma uit 1889.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct