De vintage foto waarmee alles begon.

Een imaginaire bergwandeling met een expositie

De vintage foto waarmee alles begon.

Margriet van Weenen voelt zich thuis in de afgelegen natuur. In de bergen is ze gelukkig. ,,Maar de mens verliest de natuur door eigen toedoen.’’ Dus houdt ze op haar eigen manier aan de bergen vast.

Fotografie is het uitgangspunt in het werk van Margriet van Weenen. Foto’s die ze zelf maakt, met diverse camera’s. Zowel analoog als digitaal. Maar ook gevonden foto’s, vintage exemplaren uit kringloopwinkels of antiquariaten. De serie Secret Mountain – an imaginary hike begon met zo’n oude foto.

Eigenlijk startte het allemaal met Unfixing Histories , een opdracht van het Drent Museum in samenwerking met Academie Minerva (waar Van Weenen studeerde) en de Steenbergen Stichting. Van Weenen bekeek landschappen en stillevens en wat die zeiden over de band die mensen hebben met het gebied waar ze vandaan komen. Ze bestudeerde landschap en stilleven als documentatie van een plaats van herinnering, en nam dat ook letterlijk als ‘de grond waar ze vandaan kwamen’.

,,Ik raakte gefascineerd over wat je in het landschap kunt terugvinden. Bijvoorbeeld het ontstaan van bergen, de geschiedenis van een landschap, ook uit de tijd voor de mens op deze aarde rondliep.’’ Het gevonden berglandschap in zwart-wit zette haar aan tot het zelf maken van foto’s van bergen, tijdens een periode als artist in residence in Oostenrijk in 2016. ,,Vroeger ging ik als kind vaak met mijn ouders in de bergen op vakantie. Ik ben heel gelukkig in de bergen.’’

Noorwegen

In de afgelegen natuur, in de kou van Noorwegen voelt ze zich thuis. ,,Ik ben op zoek naar dat ongerepte. Maar ik weet dat door erheen te gaan ik ook bijdraag aan de afbraak. De mens verliest de natuur door eigen toedoen, je ziet dat aan de gletsjers die smelten.’’

Met haar basismateriaal gaat ze in haar Groninger atelier aan de slag. Daarin strijden fotograaf en kunstenaar om voorrang, indachtig de uitspraak van Susan Sontag: The painter discloses. The artist constructs. (De fotograaf onthult. De schilder construeert). Ze maakt scans van foto’s en drukt die af in verschillende formaten en op uiteenlopende materialen. Daar schildert ze op, en vervolgens fotografeert ze het resultaat om dat dan weer te vergroten of digitaal te bewerken. Soms gedraagt ze zich als een archeoloog die registreert en analyseert. Dan is ze weer de archivaris die probeert iets te behouden wat niet te bewaren valt.

Ze knipt beelden uit oude boeken, maakt sculpturen en verzamelt materiaal dat ze combineert met haar kunst. Zoals stenen, gevonden op haar wandelingen. Een halfronde kei heeft ze gereproduceerd in porselein. ,,Maar dat is een heel ander proces dan schilderen...’’ Uiteindelijk brengt ze alles samen in een natuurhistorische museale presentatie.

Wandeling

Dat is ook met Secret Mountain het geval. De serie blijft zich ontwikkelen en varieert al naar gelang de ruimte. In Afslag BLV in Heerenveen heeft ze de expositie ingericht als een soort wandeling. De bezoeker ziet eerst bergen van enige afstand, komt naderbij en beklimt dan de gletsjer, om vervolgens af te dalen en bij de zee uit te komen. Binnen deze ‘wandeling’ is een kleinere serie opgenomen met de zonsondergang als thema, bestaand uit twee eigen beelden en enkele gevonden foto’s. ,,De zonsondergang is een vluchtig fenomeen. Je probeert het te bewaren, maar dat kan niet altijd. Hetzelfde geldt voor een expositie.’’

Een deel van het werk was voor het eerst te zien in Stockholm, waar VHDG (VoorHeen De Gemeente) meedeed aan de Supermarkt Art Fair voor presentatie-instellingen. Voorafgaand daaraan deed Van Weenen een residency in Leeuwarden. Het is voor het eerst dat Secret Mountain in Nederland te zien is. De ruimte in Museum Heerenveen geeft Van Weenen de mogelijkheid om groot uit te pakken. Een andere keer – binnenkort in Oostenrijk – ziet de samenstelling er waarschijnlijk weer anders uit.

Ze laat ook het boek zien, dat ze graag op de markt wil brengen. ,,Je kunt het nu nog niet online bestellen, maar dat is wel het plan.’’ In dit boek staat ook een foto van de bekende steen bij Warns met de tekst ‘leaver dea as slaaf’. ,,Is dat in Friesland? Dan had ik die misschien in de expositie moeten opnemen...’’

Heerenveen - Afslag BLV ( dependance van Museum Belvédère): Minckelerstraat 11, di t/m zo 11-17 u, 31 jan t/m 12 apr, www.secret-mountain.org

menu