Wat maakte 2015 bijzonder: Film

Wat maakte dit jaar indruk op de recensenten van de Leeuwarder Courant en waar kijken ze volgend jaar naar uit? De komende dagen vindt u iedere dag een lijstje op de website. Vandaag 'film' door Asing Walthaus.

1. Birdman

In 2015 waren er veelbelovende tegenvallers (Inherent vice, Spectre), nog meer superheldenfilms uit dezelfde bakvorm, geschiedenis (bij ons de te lange Michiel de Ruyter, bij de buren het prikkelende Er ist wieder da) en een paar toppers. En er was Birdman, die knappe film over een voormalig filmacteur die het op Broadway wil maken, mijn favoriet van het jaar.

2. The tribe

Het beste debuut van het jaar is The tribe, van Miroslav Slaboshpitsky. Een love story tegen de rauwe achtergrond van een internaat voor doofstommen in de Oekraïne. Niet alleen door het verhaal, maar ook omdat er de hele film niet gesproken wordt, enkel gebaard. Het is letterlijk een stomme film, strak opgenomen in lange opnames.

3. Mad Max Fury Road

De beste terugkeer van het jaar is Mad Max Fury Road. Eigenlijk één lange achtervolgingsscène, over held Mad Max die in een woestijnwereld van A naar B rijdt, en weer terug. De Australische regisseur George Miller, die begin jaren tachtig drie van zulke films maakte, maakt actiefilms die alle andere ver achter zich laten.

Tip 2016

Hail, Caesar! van de gebroeders Joel en Ethan Coen, over Hollywood (op 18 februari hier in de bioscoop).

Toon reacties