Wandelen tussen de 'Wandelwerken' in nieuwe galerie in Gorredijk

Corina Blom en Nynke Venema zijn een nieuwe galerie begonnen in Gorredijk: Nynke & Blom. Hun eerste expositie is er een met 21 kunstenaars en Wandelwerken .

Het harde rood en geel van de vorige zaak is van de gevel verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor stemmiger bruin en grijs. Op de gevel prijkt ‘Ruimte voor Kunst’ in zelfgemaakte houten letters. En hun namen staan in het eigen handschrift op de ramen. Dit is de nieuwe werkplek van Nynke Venema en Corina Blom in Gorredijk.

De ruimte is veel groter dan die Blom eerst tot haar beschikking had. ,,Dus toen ik daar weg moest en van deze plek hoorde, zei ik gelijk ja.’’ Achterin de lange zaak heeft ze haar werkplek met daglichtlampen. Met haar vader bouwde ze een grote stellingkast waarin ze haar schilderijen kan bewaren. Ook Venema is bezig hier haar activiteiten te ontplooien. ,,Ze gaat nog een donker hoekje afschermen om met fotografie bezig te kunnen’’, vertelt Blom.

Wandelwerken

Het tweetal is recent verhuisd, dus het moet nog even wennen. In principe zullen ze vijf keer per jaar exposities organiseren rond wisselende thema’s, kondigen ze aan op hun website. Ze willen ook hun eigen werk voor het voetlicht brengen en ze geven verder workshops in het nieuwe pand. Onlangs opende ‘stilletjes’ de uitgestelde expositie met als thema wandelen. Uit inzendingen en via hun contacten brachten ze 21 kunstenaars bij elkaar, die tot half augustus hun Wandelwerken tonen.

Venema heeft zitten puzzelen op een soort schuifspel. De kijker mag zelf met twee panelen bewegen, zodat er steeds andere combinaties van haar natuurfoto’s te zien zijn. In haar atelier ligt nog het prototype in karton waarmee ze heeft geoefend. Van één van de foto’s hangt een tweede afdruk in een lichthouten lijstje in de expositieruimte. Blom toont een groot schilderij – Om de Aist – van een landschap in de schemering, met het laatste licht op een slenk.

Samen hebben ze een keus gemaakt uit allerlei inzendingen en het werk van kennissen en bevriende kunstenaars. Blom werkt bijvoorbeeld als docent op Kunstacademie Fryslân. Doet Boersma – oprichter van deze academie – toont ‘fluitekruid langs het fietspad’, een bloemrijk schilderij in blauwe en gele tinten. Ina Brouwer, die aan de academie de vakopleiding volgt, heeft een boslandschap ingeleverd, bestaand uit verschillende materialen zoals verf, garen en repen stof.

Beschuitpapier

Er zijn meer deelnemers, die opvallend materiaal gebruiken. Willy van den Bosch-Elzinga maakt tere sculpturen van dunne reepjes beschuitpapier gevat in betonijzer. Een bijzondere combinatie van kwetsbaar en sterk. Trix de Waal levert behalve een wandeltrui ook schilderijen in pigment uit haar buurt: rood van de klei en bruin van de turf.

Het waterlandschap van het Gooimeer inspireerde Eva Kruis tot een serie van 9x9 indrukken (kleine vierkantjes in zwart wit), waarvan de zijkantjes oranje zijn. Ook het randje rondom het paneel waarop ze zijn samengebracht, heeft een subtiel oranje lijntje. Het werk van Janny Bruinsma is letterlijk een wandeling: een serie van honderd kleine paneeltjes van 10x10 centimeter, waar de kijker in haar atelier langs kan lopen. Voor Wandelwerken koos ze er drie – Het kikkerslootje .

Belaagd worden door een stier

Wat Wietske Rypkema het meest vreest op een wandeling is belaagd te worden door een stier. Ze bezweert haar angst door die stier te vangen in twee bijzondere koppen. Eén is een stobbe waaraan ze alleen een neusring toevoegde. De andere is uitgevoerd in gaas waarin ze jute heeft geknoopt, aangevuld met hoorns en ogen in keramiek.

Twee stoere beeldjes van wandelaars zijn van Simon Rood, de buurman van even verderop. Zwannie Menger maakte drie schilderijtjes van herinneringen aan spelen in de weilanden. Ze ‘verstopte’ ze in een beeld, dat iets weg heeft van een oude, houten camera op een statief. Het schilderij Volteggiare (dwarrelen) van Marianne Gerestein is deel van een viertal geïnspireerd op de Via Degli Dei (Weg van de Goden) van Bologna naar Florence, zo meldt de maakster.

Henk Dillerop leverde een gedicht over onvergetelijke uren met zijn vrouw op het strand. Anneke Bloema maakt grappige illustraties met elementen uit haar eigen foto’s. En ook Jelly Mellema fotografeert, de close-up van een bloem krijgt door zijn uitstraling bijna iets landschappelijks.

Maaike Buisman verwerkte schoenafdrukken in Japans porselein, Walburgis Meijers maakte risoprints in zwart-wit van drie landschappen. Speciaal voor deze gelegenheid maakte Karin van Berne haar eerste videowerk, ze filmde haar eigen schaduw tijdens een kuiertochtje. Ook Hilda van der Veen maakte een filmpje: van een wandeling naar zee, waarin ze steeds meer kleding aflegt.

Strandwandeling in dikke lagen olieverf

Een strandwandeling met zijn inmiddels overleden hond drukt Erik de Boer uit in dikke lagen olieverf. ,,Op het strand voelde hij zich tien jaar jonger, dan vlogen de schuimvlokken en het zand en de zonnestralen om zijn snuit. (...) Dierbare herinneringen’’, vertelt hij in het begeleidende boekje dat Blom in vrije uurtjes zelf inbindt.

Achterin staat een wandeling door Gorredijk, waarop kopers (het boekjes kost een tientje) zelf opdrachtjes kunnen doen: een tekeningetje maken, een foto insturen of een rotzooisculptuur maken. Die laatste opdracht is ingegeven door de assemblages van Willem van Albeslo uit Amsterdam, waar Venema en Blom helemaal blij van worden. Hij gebruikt gekke vondsten van de straat en bouwt ze om tot Zonnestelsel , Letterfabriek of Roze paardje . Blom verklapt: ,,Stiekem is hij onze favoriet.’’

Gorredijk – galerie Nynke & Blom: Kerkewal 24, wo en zo 13-17 u (en op afspraak), t/m 16 aug, www.nynke-blom.myportfolio.com

loading

loading

loading

loading

loading

loading

loading

loading

loading

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct