Een optreden in het Leeuwarden poppodium Neushoor.n

Versoepeling regels cultuur niet makkelijk

Een optreden in het Leeuwarden poppodium Neushoor.n FOTO NIELS WESTRA

Het is nog lang niet ‘gewoon’, maar er gaan weer deuren open in de culturele wereld. Per 1 juni mogen musea bezoekers toelaten, en dat geldt ook voor theaters, muziekpodia en bioscopen. Mondjesmaat, dat wel.

Er is nog heel veel onzeker en onduidelijk, maar directeur Kris Callens van het Fries Museum is hoe dan ook blij dat de deuren weer open mogen. ,,We zijn er voor het publiek, en als dit goed gaat, mogen we weer fysieke connectie maken met de collectie.’’

Het museum werkelijk draaiend te krijgen, is echter nog niet eenvoudig. ,,Het zal goedkoper zijn Keramiekmuseum het Princessehof gesloten te laten dan te openen in de huidige omstandigheden. Hoe komt het financieel?’’

Vrijwilligers

En met de hygiënemaatregelen? ,,Je kunt mensen niet de toegang tot de wc’s ontzeggen. Moet je ze dan na elk bezoek ontsmetten?’’ En hoewel de meeste vrijwilligers die in het museum werken jonger zijn dan zeventig, is het natuurlijk afwachten hoeveel van hen bereid zijn zich weer in te zetten vanaf 1 juni.

Hetzelfde zegt Nieske Ketelaar, directeur van Museum Drachten. ,,Volgende week hebben we overleg met de vrijwilligers.’’ Haar museum huist in een oud klooster, dat met z’n smalle gangen een strenge aanpak noodzakelijk maakt. ,,Onze nieuwste expositie over Sjoerd Huizinga is al wel ingericht met eenrichtingsverkeer.’’

Tijdslots

Hetzelfde geldt voor de aanstaande expositie Borduren in het Fries Museum. ,,We kunnen werken met tijd slots en eventueel verkeerslichten’’, zegt Callens. ,,Daarbij hebben wij grote zalen.’’ Maar kleinere musea in bijvoorbeeld historische panden zullen dat minder eenvoudig kunnen oplossen, zoals het Van Doesburg-Rinsema-huis, onderdeel van Museum Drachten. Ketelaar: ,,In principe gaan beide locaties tegelijk open, als het ons lukt te blijven binnen de maatregelen waar de branchevereniging aan werkt.’’

En wat betekenen de nieuwe regels voor de mensen op kantoor, vragen beide directeurs zich af. Callens: ,,VNO/NCW zijn bezig met een plan op dat gebied.’’ Dat wacht hij in spanning af. Tot die tijd zijn de vaste opstelling van het Verzetsmuseum en de expositie Oog in oog met oorlog in elk geval virtueel te bezoeken. Maar, zegt hij: ,,Hoe dan ook, we gaan op 1 juni open!’’

Drukte essentieel

Theaters en poppodia kunnen moeilijk uit de voeten met de aangekondigde versoepeling. ,,Zo ongeveer het eerste wat Rutte zei was ‘vermijd drukte’”, zegt Yvonne Bleize, directeur van het Leeuwarder popcentrum Neushoorn. ,,Nou, drukte is zo ongeveer de essentie van een succesvol poppodium.”

In theorie zou het wel kunnen, iets organiseren met maximaal 30 aanwezigen. ,,Maar wat ga je dan organiseren? Als er een band op het podium staat, en 20 man in de zaal, heb je niet de beleving die bij een popconcert hoort.” Als per 1 juli 100 mensen binnen mogen zijn wordt het iets interessanter, maar het blijft lastig. ,,Misschien met stoelen, maar daarvan kan ik er in de grote zaal geen 100 kwijt, met die anderhalve meter.”

Zwarte mondkapjes

Bleize zit een denktank, die nadenkt over die anderhalve meter en poppodia, ,,maar daar heb ik het briljante idee nog niet gehoord.” Ze hoopt dat die anderhalvemeternorm wordt versoepeld, net als in het openbaar vervoer. ,,We zijn al aan het nadenken over mondkapjes voor de merchandise , liefst zwart.” Ze maakt zich vooral zorgen over het nieuwe seizoen, dat in september begint. Tot die tijd stond er toch al weinig gepland. ,,Wat gaan de artiesten dan doen, en de boekers? Komt het publiek nog wel? We moeten de helft van ons geld zelf verdienen met horeca en kaartjes. Dat wordt lastig.” Intussen blijkt dat poppodia onder ‘evenementen’ vallen, en dat concerten daar dus ook tot 1 september verboden blijven.

Directeur Marijke van der Woude van De Harmonie, tegenover Neushoorn in Leeuwarden, vindt de maatregelen verstandig, maar ze kan er weinig mee. ,,We kunnen De Harmonie zo niet open doen. Met mensen achter de schermen en mensen van de techniek zit je dan met misschien 15 man publiek. Met maximaal 100 mensen begint het al ergens op te lijken, al ben je er dan nog niet qua sfeer. En theater drijft ook op emotionele en fysieke beleving. Mensen willen graag dicht bij elkaar zitten.”

‘Theater hoort open’

Zo lang er nog geen vaccin of iets dergelijks is, moeten we het er maar mee doen. ,,We moeten van meerdere kanten bekijken hoe we hier iets van maken. Hoe maak je je programma geschikt voor de anderhalvemetermaatschappij? Wat is het belang van het publiek en van de artiest? Het is onze verantwoordelijkheid om daar creatief over na te denken.” Maar wat vast staat: ,,Een theater hoort open te zijn.”

Haar collega Stef Avezaat van De Lawei in Drachten ziet het ook niet gebeuren, zeker niet met die limiet van 30 mensen. Met 100 man zijn de mogelijkheden weer groter, maar dan stuit je ook op financiële kwesties. ,,De uitkoopsommen zijn vaak gebaseerd op een break-even-point dat hoger ligt. Dus dan kost het je geld.” Qua film ziet hij meer mogelijkheden. ,,In onze Rutger Hauer-zaal kunnen we 30, 35 mensen kwijt, met inachtneming van die anderhalve meter. En die film kan ik desnoods thuis aanzetten.”

Kunsteducatie

Hij is wel van plan om de kunsteducatie weer op gang te helpen. ,,Ook voor het moreel van de docenten, bij wie het water ook aan de lippen staat. Het is in ieder geval goed dat de deur nu weer op een kier staat. Natuurlijk blijft voor ons de volksgezondheid ook voorop staan. Maar je kunt ook heel ziek worden van een gebrek aan cultuur.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct