Jan Kees Geersing met zijn collectie van voornamelijk Philips radio’s uit de twintigste eeuw.

Twee uit de hand gelopen hobby's

Jan Kees Geersing met zijn collectie van voornamelijk Philips radio’s uit de twintigste eeuw. FOTO NIELS WESTRA

Het Noorden telt tientallen bijzondere musea, klein en groot. Cultuurredacteuren leggen een aantal ervan langs de meetlat. Wat valt op? Wat valt tegen? Hoe doen ze het? Vandaag ‘t Andere Museum van Oldtimer tot Kant in Leeuwarden.

’t Andere Museum van Oldtimer tot Kant, dat is de volledige naam van kortweg ’t Andere Museum in Leeuwarden. Zoals veel andere beroemde voorgangers komt het voort uit de verzamelingen van de twee oprichters. Het gaat in dit geval om de ouders van Jan Kees Geersing, woordvoerder en gastheer. ,,Mijn vader Marchinus was elektrotechnicus, die lange tijd directeur van elektriciteitsmaatschappij Frigem is geweest. Vooral in deze functie miste hij het werken met zijn handen. Op zaterdag was hij altijd in de smeerkelder te vinden, met twee maten: een accountant en een beheerder van een begraafplaats.’’

Geersings moeder Mayken Geersing-Dominicus is opgeleid tot jurist en ,,heeft haar kennis altijd in dienst gesteld van Unicef’’. Om als studente wat bij te verdienen, gaf ze les in kantklossen. Dat bleef ze ook na haar studie doen. Aan de Harlingerstraatweg, waar het gezin Geersing woonde, had ze lange tijd een atelier waar ze haar leerlingen ontving.

Het leven van het echtpaar Geersing draaide om oldtimers en klassiekers. De eerste gebruiksauto van vader – een DKW – waarin ze elkaar leerden kennen, staat nog in de voormalige autospuiterij, het pand waarin een deel van het museum onderdak vond. Ernaast staan een Volvo P1800, waarmee ze over de hele wereld rally’s reden, en een Sunbeam-restauratieproject, wijst de jonge Geersing. Hij geeft even een liefhebbend klopje op het dak van zijn persoonlijke favoriet, de witte Volvo Amazone, waarmee het gezin onder meer de rit Bant-Beijing maakte. Hij vertelt smakelijk de anekdote van de Russische garagehouder, die een reparatie aan een schokbreker wist te gebruiken als publiciteitsstunt.

De verzameling van zo’n dertig oldtimers (van voor de oorlog) en klassiekers (van na de oorlog) groeide op een gegeven moment uit zijn voegen. Geersing legde zijn gezin (vrouw, twee zoons en een dochter) in 2000 de keuze voor: ‘Of we verkopen alles op een paar auto’s na. Of we maken er een museum van.’ Gezamenlijk kozen ze voor het laatste. ,,Het luchtkasteel werd realiteit.’’

loading

Open voor publiek

In 2002 gingen de deuren van het pand aan de Oostersingel open voor publiek. Het eerste ‘industrieterrein’ van Leeuwarden was een passende entourage voor de verzameling wagens, radio’s en modeltreinen (Marchinus) en kant, merk- en stoplappen (Mayken). In de loop der jaren kwamen daar door giften nog collecties Mecanno, miniatuurautootjes en fototoestellen bij en werd het pand uitgebreid.

Er zijn een aantal vaste opstellingen. Uiteraard de auto’s, waaronder een aantal topstukken, zoals de Peugeot uit 1903. Eenzelfde model uit 1902 was betrokken bij een ongeluk waarbij de eerste Nederlandse verkeersdode viel. Bijzonder is de Baker Queen Victoria uit 1907, de eerste volledig elektrische auto ter wereld, ontwikkeld door de Baker Motor Vehicle Company, met Thomas Edison en Henry Ford. Een eveneens illuster driemanschap.

Een derde topstuk is een Chrysler uit 1924 waarvan er maar één is gemaakt. ,,De fabriek van Chrysler opende in 1925, maar werkte eerst bij een ander bedrijf, waarbij hij onder zijn eigen naam auto’s mocht ontwikkelen en uitbrengen.’’ De ontwerper bouwde een motorblok (6 cylinder, 3 liter) waarmee hij een topsnelheid van 110 km/u haalde. ,,Deze motor bleef meer dan twintig jaar de basis van zijn auto’s, en vormde ook de motor van de grote jeeps in het Amerikaanse leger.’’

Ook leuk: de Singer Le Mans van Merlin Minshall. ,,Hij was een Brits geheim agent, die als inspiratie heeft gediend voor het karakter van James Bond. Met deze auto reed hij de rally van Monte Carlo.”

Ander vast onderdeel is Kantreis door Europa , met kant en textiel die werd verzameld ,,op alle reizen die we als gezin maakten’’. In het café op de eerste verdieping is een overzicht te zien van voornamelijk Philips-radio’s uit de twintigste eeuw. Hiervandaan hebben bezoekers ook goed zicht op de modeltreinen van het merk LGB, met onder meer een aantal modellen die speciaal voor het museum zijn gemaakt.

loading

Uiteenlopende collecties

Wat vooral opvalt, is dat de ruimten volledig benut worden. Op de motorkap van de auto’s die glimmen dat het een lieve lust is, liggen soms boeken en er staan bordjes met informatie bij. Bezoekers krijgen bovendien een boekje mee, met daarin QR-codes waarachter nog meer informatie schuilgaat. Tussen de auto’s staan paspoppen in kleding passend bij de diverse modellen. Er hangen reclameborden, antieke klokken en radio’s, langs het plafond rijden de modeltreinen.

,,Het is hier vol, maar niet té vol’’, vindt Geersing junior. De uiteenlopende collecties bieden bezoekers altijd iets dat aansluit bij individuele interesses, is zijn ervaring. Elk jaar kent het museum twee wissel-exposities, die passen bij de twee collecties. In 2018 besteedde het speciaal aandacht aan Mata Hari. Daarvoor is nog steeds veel belangstelling, dus zij blijft. Nu nog is het levensverhaal van Maria Louise, stamhoudster van het huis van Oranje, toegelicht. En tot april 2021 is er aandacht voor Nikola Tesla, de Kroaat die aan de basis stond van de driefasenwisselstroomelektromotor en draadloze communicatie.

Geersing junior, als docent verbonden aan het Friesland College, heeft deze laatste expositie door studenten laten maken. ,,Daar gaan we mee verder. Het leidt tot een leuke wisselwerking. Zij leren hoe ze een expositie samenstellen, het museum profiteert van de kennis van jonge mensen. De QR-codes komen uit die koker.’’

Vorig jaar overleed Geersing senior. Nu is het aan junior om het museum voort te zetten. ,,Gelukkig heb ik veel steun van mijn vrienden: een verkoper van inlegzolen en een kunstenaar.’’ Ook zo’n onverwacht driemanschap. ,,En mijn moeder is hier altijd trouw, en geeft demonstraties kantklossen.’’

Geersing heeft plannen voor een aantal aanpassingen. ,,De verlichting moet beter, en dit oude tapijt is aan vervanging toe’’, zegt hij. Als hij een aantal wagens verplaatst, ontstaat er iets meer ruimte. En hij is van plan een zwarte Bentley op te knappen voor trouwritten en bedrijfsuitjes. ,,Mogelijk is die dan ook geschikt voor film- of televisieopnamen.’’

loading

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct