Anna Raadsveld (links) en Mats Voshol in De onverwoestbaren.

Theaterprogramma Westerkerk intiem en coronaproof

Anna Raadsveld (links) en Mats Voshol in De onverwoestbaren.

De Westerkerk in Leeuwarden werkt aan een intieme theaterprogrammering, coronaproof. Het is de opmaat naar een dito Explore The North-festival.

Stadsfestival Explore The North hield al kantoor in De Westerkerk, het vroegere Poppodium (en daarvoor Theater) Romein. En het benutte die plek al voor voorstellingen en concerten.

Nu wordt De Westerkerk, sinds vorig jaar een aparte stichting, gebruikt als werk- en maakplek, ook voor artiesten. Bijvoorbeeld om die alvast aan het Leeuwarder publiek voor te stellen, voor ze in Explore The North-verband grotere dingen gaan doen. Het festival manifesteert zich ook als productiehuis.

Vanaf april had De Westerkerk een volle agenda. Maar ja, corona. Dus was het zoeken naar mogelijkheden toen de regels weer wat ruimer werden. Vandaar een bescheiden ‘peuterprogrammering’, de afgelopen weken. ,,Want voor hen zijn de regels soepeler”, zegt Jonathan Offereins, die bij De Westerkerk, Explore The North èn Welcome To The Village over de theater- en performanceprogrammering gaat.

'Intimiteit is een kwaliteit van deze zaal'

Vanaf 14 augustus is hier, in samenwerking met Explore The North, een reeksje voorstellingen voor grote mensen, die vast vooruit wijzen naar de komende editie van dat festival in november. Coronaproof uiteraard, wat voor De Westerkerk inhoudt dat er tussen de 60 en 75 mensen in de zaal passen. Sommige voorstellingen worden twee keer per dag gespeeld.

,,Intimiteit is echt een kwaliteit van deze zaal”, zegt Offereins. ,,Daar hebben we ook over nagedacht in de keuze van de voorstellingen. Je moet geen tien spelers op de vloer willen hebben. Het zijn heel intieme, kleine voorstellingen. Dat is een blessing in disguise ,  het is veel gezelliger om hier veertig man te hebben dan dat je met zoveel mensen in een schouwburgzaal zit.”

De reeks, onder de gezamenlijke noemer  Portretten: ver weg / dichtbij , begint op 14 augustus met  De onverwoestbaren  van Anna Raadsveld, jong talent uit Sneek, die werkt onder de vleugels van Tryater.

Dan komt, op 28 augustus, Mads Wittermans, ook een noordelijke held, die een voorstelling maakte over zijn eigen drankverslaving:  The Meeting . Abhishek Thapar, uit Punjab, is erg geïnteresseerd in de relatie tussen eten en cultuur. Hij maakte met  My Home At The Intersection  (16 oktober) een voorstelling die begint met het uitdelen van pickles volgens het recept van zijn oma. Tenminste, zo was dat pre-corona.

Toegang tot taal geeft toegang tot maatschappij

Ook  Look On The Bright Side  (4 september) is internationaal van komaf: Ahilan Ratnamohan is een Australiër van Srilankese afkomst, die in België carrière wilde maken als profvoetballer en zich vervolgens als autodidactisch theatermaker manifesteerde.

Look On The Bright Side  gaat ook weer over voetbal, en wel het fenomeen ‘voetbalmigratie’: jonge voetbaltalenten uit vooral Afrikaanse landen die naar West-Europa komen in de hoop op een glanzende carrière. 

De jonge Nigeriaanse voetballer Etuwe Bright Junior doet ook mee. ,,Die wilde het per se in het Nederlands doen, maar dat spreekt hij nauwelijks. Ahilan helpt hem dan, maar dat gaat dan wel in het Vlaams. Allemaal lagen, over hoe taal je identiteit maakt. En dat toegang tot taal je toegang tot de maatschappij geeft.”

Ratnamohan is erg geïnteresseerd in zulk soort thematiek. Hij gaat, in Explore-verband, een soort pidgintaal voor Friesland maken, een mengtaal dus, gebaseerd op het Fries, maar opgebouwd uit leenwoorden van de verschillende minderheden die hier wonen.

,,Dat past heel goed bij wat Explore The North als productiehuis en als festival wil doen”, zegt algemeen festivaldirecteur Mark Hospers, ,,ook qua meertaligheid.” Er komen ook pidginversies van het Gronings, samen met Noorderzon, en het Zwols, met festival Wintertuin.

Meertaligheid belangrijk uitgangspunt

Explore The North zelf, van 20 tot en met 22 november, krijgt langzamerhand ook vorm, al zijn de coronamaatregelen wel het uitgangspunt. Hospers: ,,Wat we niet kunnen doen is: hier is het blokkenschema en zoek maar uit wat je wilt doen. We verkopen dagkaarten en passepartouts, maar de bezoeker moet wel van tevoren een route uitstippelen. Zodat we precies weten wie waar is, en er niet 400 man voor de deur staan bij een plek waar er maar 150 in passen.”

De samenstelling van het programma gaat ,,best goed, met veel opdrachten, ook rond de literatuur.” Meertaligheid is daarbij een belangrijk uitgangspunt, voor festival en productiehuis, en dat is nadrukkelijk inclusief het Fries. ,,Maar daar zetten we geen Fries vlaggetje bij. Het gaat ons in de eerste plaats om zeggingskracht en kwaliteit, en in de tweede plaats om de taal.”

Hospers had gedacht dat het met het internationale muzikale deel van de programmering niks zou worden, ,,en uit Amerika komt er ook niks, maar we hebben wel een paar dingen uit België en Duitsland. Het wordt allemaal internationaler dan we dachten. Het is ook allemaal afwachten, alles hangt boven de markt. Maar daar heb ik niet veel stress van. Als iets niet doorgaat, weet iedereen waarom dat zo is.” 

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct