Muziektheatergezelschap Blau Hynder komt na de succesvolle KH2018-voorstelling Finestra Aperta met een nieuwe productie, intiemer dit keer, met veel muziek – een pittig gesprek tussen een vader en zijn dochter.

De laatste tijd staat muzikant en theatermaker Anne Zwaga overdag op de steiger om zijn huis te schilderen. ’s Avonds, als het koeler wordt, duikt hij zijn muziekstudio in, zoekt en schaaft, componeert en improviseert aan de muziek voor de nieuwe voorstelling van zijn gezelschap Blau Hynder: Sulla strada .

Sleutelen aan script en liedjes

Het is een mooie, een beetje zinderende tijd, waarbij veel zich in het verborgene afspeelt. In oktober moet de voorstelling klaar zijn, dus dat betekent voor nu: sleutelen aan script en liedjes, aan decor en kostuums. De cast is compleet, de coronabeperkingen vervagen, de kunstenaars kunnen na een jaar weer voluit op het orgel gaan. En dat is lekker, grijnst Zwaga.

Sulla Strada is een muzikale, poëtische voorstelling én een roadmovie over een dochter die op zoek gaat naar haar vader, een man die ze nauwelijks kent. De dochter is een stads meisje, haar oudeheer woont op het Friese platteland. Behalve de ontmoeting tussen twee vervreemde bloedverwanten is Sulla Strada ook de ontmoetingen tussen twee regio’s. Een belangrijke rol is weggelegd voor een oude motorfiets (voor de liefhebber: een Enfield Bullet 500), waar in de voorstelling ook echt op wordt gereden.

Hoe uniek kan een mens zijn?

De motor, zo stelt Zwaga, wil maar een ding en dat is: rechtdoor. Om hem bochten te laten maken, is kracht en inzet nodig. Zo is het ook in de relatie tussen vader en dochter, tussen stad en platteland misschien ook wel.

De motor staat ook symbool voor het tijdperk waarin we leven, waarin mensen zoeken naar wat nou echt van waarde is, zegt Zwaga. ,,Het lukt niet iedereen om daar achter te komen. Vader en dochter raken daarover aan de praat, zoeken ieder op hun eigen manier naar de zin van het bestaan, en dat is niet makkelijk. Dat hoeft trouwens ook niet; een goed gesprek moet pijn doen.’’

Vragen die worden opgeworpen zijn: kun je verloren tijd nog wel inhalen? Hoe uniek kan een mens zijn? ,,Maar we laten ook zien hoe mensen met elkaar communiceren.’’

De voorstelling, die wordt geregisseerd door Vincent van den Elshout, speelt in de oude Sluis-machinefabriek, ‘de industriële huiskamer van Drachten’ op het bedrijventerrein aan de Tussendiepen. Daar kan plek worden gemaakt voor kleine coronaproof groepen, maar de capaciteit kan ook makkelijk worden uitgebreid.

Dialoog

De teksten van vader (Henk Zwart) en dochter (Anouk van Duifhuizen) werden echt in dialoog geschreven door een schrijversduo, Maud Lazaroms en Robert van Dijk, en dat levert een bijzonder levende toon op, belooft Zwaga.

Kenmerkend voor Blau Hynder is dat alle personages, dus ook de musici, aan elke discipline meedoen. ,,Dat is een spannende zoektocht.’’ De drie muzikanten spelen tegelijk de broers van de vader. ,,We gaan nu zo langzamerhand het repetitieproces in’’, zegt Zwaga. Hij kan niet wachten. ,,Ik verheug me weer op het organische, op het zoeken.’’

Sulla Strada: 7/10 (tryout), 8/10 (premiere), 9/10, 10/10, 13/10 t/m 17/10, 20/10 t/m 24/10. Kaarten: vanplan.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct