Dit land is gezegend met een fijne jeugdtheatercultuur. Maas theater en dans is daarvan een exponent, met Moniek Merkx als artistiek leider. Het kan niet anders dan dat haar Beauty en het Beest een wervende uitwerking heeft op kinderen die nooit eerder in een schouwburg zijn geweest. Die willen hierna meer.

Neem alleen het betoverende decor. Zodra de narcistische ikke-ikke prins verandert in dat kwaaie beest, muteren de Griekse zuilen van zijn paleis in de imposante bomen van het bos waar hij verder zijn lelijke, tierende leventje slijt. Niet via projecties, door een echt decor, gesteund door fraaie belichting. Dat moet ook heerlijk spelen zijn.

Prins

De prins die alles en iedereen schoffeert, inclusief het publiek, wordt puik gespeeld door Jurriën Remkes. De in Groningen opgeleide acteur heeft een lijf alsof traint voor de Olympische Spelen - en dan niet als kleiduivenschieter - wat goed uitkomt, want er wordt fysiek heel wat van hem verlangd. Zeker na zijn betovering tot beest, als hij acrobatisch over de speelvloer moet.

Die betovering volgt op zijn brute weigering een passant onderdak te bieden. Als Beest ergert hij zich vervolgens aan de ‘diefstal’ van een roos door een vader, die deze voor zijn favoriete dochter naar huis wil brengen. De vader kan zijn leven verder vergeten als hij die dochter niet naar het bos haalt.

Het beest, eenzaam en verlegen, smeekt die dochter daarna van hem te houden. Er is wat bijna dodelijk liefdesverdriet voor nodig, maar zoals we weten leven hoofdpersonen in sprookjes doorgaans nog lang en gelukkig.

Oorsprong

Merkx is in haar verhaal uitgegaan van het oorspronkelijke sprookje (Belle en het Beest) uit de 18de eeuw en heeft de toevoegingen van de Disney-verfilming weggelaten, met dorpelingen en het kasteelgevecht als onderdeel van het aantrek- en afstootspel tussen de twee. Wel zo overzichtelijk. Daarvoor in de plaats neemt de persoonlijke ontwikkeling van het beest nu wel net even te veel tijd in beslag om de spanning constant te houden. Verder is de rol van de vader (Niek van der Horst) wat simpel uitgewerkt.

Gale Rama is als Beauty niet alleen uiterlijk sterk gecast, deze Beauty is naast mooi ook stoer en oersterk (zie haar het Beest optillen). Heel geestig zijn Rosa van Leeuwen en Anneke Sluiter als de jaloerse zusjes, slechts bezig met uiterlijk en bezit. Zie de zusjes Paris en Hilton uit Lang en Gelukkig .

Nederlands Kamerkoor

De bijdrage van het Nederlands Kamerkoor is net zo betoverend als het bos zelf. Precies goed. De lokaal gecaste kinderen worden niet even voor de lol ingezet maar spelen waardig en leuk mee - je zag een enkele ouder ‘stiekem’ door het pad naar voren kruipen om foto’s van zijn kind te maken. Wat ouders beter niet kunnen doen is te jonge kinderen mee de zaal innemen om hun broertje of zusje te zien. Het is 8+, voor daaronder te spannend en zeker te lang.

Voorspelbaar of niet, het slot is domweg ontroerend. Een plaatje van een productie.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct