'Project Rembrandt' voor Leeuwarder Melda voorbij

Melda Wibawa werkt aan haar winnende ets voor de technische opdracht. FOTO REMON RIJPER

Melda Wibawa sneuvelde zondagavond in de gevarenzone van Project Rembrandt . Dat ze voor de derde keer de technische opdracht won, kon haar niet redden.

De zeven kandidaten in Project Rembrandt die nog strijden om de titel ‘beste amateurkunstschilders van Nederland’ waren zondagavond actief rond Paleis Het Loo, net als in de vorige uitzending. De nadruk in de opdrachten lag deze keer op contrast, op het verschil tussen licht en donker, met de etsen van Rembrandt als voorbeeld.

De deelnemers moesten eerst een landschap tekenen, en kregen daarbij de waarschuwing dat die tekening de basis zou vormen voor een ets in de technische opdracht. Ze moesten tekenen in spiegelbeeld, opdat na het afdrukken de werkelijke situatie zou zijn afgebeeld. ,,Ik heb nooit geëtst, maar wilde dat altijd al eens proberen’’, zegt Melda terugblikkend op de uitzending.

'Nieuwe passie gevonden'

Het etsen met droge naald in plexiglas viel niet mee, vertelt ze. ,,Mijn pols deed er zeer van.’’ Docente Iris Frederix liet haar groep het papier eerst zwart maken, om daaruit de lichte delen weg te gummen. De zwaar gearceerde delen zouden de donkerste vlakken worden, waarschuwde ze. ,,Ik heb bijna blind gevolgd wat ze zei.’’

loading

En dat pakte goed uit. Melda wist opnieuw de jury te bekoren met haar landschap. ,,Fantastisch, voor iemand die dit nog nooit heeft gedaan!’’, riep Lita Cabellut uit. ,,Rembrandt was een meester in atmosfeer, wat dat betreft is deze het best geslaagd’’, aldus Pieter Roelofs. Melda was ‘euforisch’, zegt ze. ,,Ik heb een nieuwe passie gevonden: etsen.’’

Voor de vrije opdracht moesten de kandidaten een muzikant schilderen, schaars uitgelicht. De groep van Tyas Leeuwerink had een violiste als model, de groep van Frederix een saxofonist. ,,Ik stond aan de zijkant’’, vertelt Melda. Ze had daarom geen ideaal zicht op haar model. ,,Maar ik heb geprobeerd er het beste van te maken.’’

Dat was echter niet goed genoeg in de ogen van de jury. ,,Als ik naar dit doek krijg, kan ik het niet ‘vasthouden’, niet in kleur, niet in contrast en niet in vorm’’, vond Cabellut. ,,Waar je het in de technische opdrachten heel goed kan, lukt het hier niet. Ik begrijp niet hoe dit kan’’, zei Roelofs. De jury koos Liselotte als winnaar. Na het oordeel van de publieksjury belandden Melda, Wolf en Pieter in de gevarenzone. De vakjury redde Wolf en gaf Pieter het voordeel van de twijfel. ,,Je durft stappen te zetten naar nieuwe dingen.’’ Kortom, hij toonde groei.

loading

Dit argument gebruikt de jury vaker. ,,Natuurlijk ziet de jury bij sommige schilders ook grotere sprongen, zeker als ze geen opleiding hebben gevolgd. Ik heb net – na vijf jaar - de Foudgumse School afgerond en heb daardoor al de nodige technische kennis’’, verklaart Melda. Ze deed aan het programma mee om te zien hoe ver ze kon komen buiten school en buiten Friesland. ,,Jammer dat het hier eindigt, maar mijn reis in schilderen gaat door’’, zo besloot ze de uitzending.

De uitzending van zondag was half september afgerond. ,,Ik heb de hele zomer slecht geslapen en had na mijn uitschakeling drie weken nodig om bij te komen’’, bekent Melda. ,,De opnamedagen zijn heel zwaar.’’ De schilders moeten onder tijdsdruk presteren en hoewel ze proberen geconcentreerd te werken, komen daar interviewtjes tussendoor. Als je dan ook nog geen beste plek hebt, valt het niet mee. ,,Dat was bij de kleurenstudie (in de uitzending van vorige week) zo lastig. Er waren maar twee paneeltjes van het Meisje met parel waar je dan op afstand een idee van moest krijgen. Waarom kreeg niet iedereen zo’n paneeltje?’’

Honderden lieve reacties

Maar Melda klaagt niet. ,,Ik was graag verder gekomen, maar vond het al geweldig om vijf afleveringen mee te maken.’’ Op Instagram nam haar aantal volgers enorm toe, en via alle sociale media kreeg ze honderden lieve en enthousiaste reacties.

Haar coach Frederix zag haar talent. Die gaf haar naam door aan de makers van het populaire YouTube-kanaal Stuk TV . Presentatoren Giel Winter, Stefan Jurriens en Thomas van der Vlugt voerden acht jaar lang elke week een gekke opdracht uit van het publiek: van een fietscross door een bouwmarkt tot illegaal overnachten in het Willem II-stadion. Nu ze gingen stoppen, wilde Stefan als droomopdracht een portret van de drie presentatoren laten maken. ,,Ik had een voorbeeld van een portret gestuurd op 90x60 centimeter. Dat had ik in twee dagen gemaakt. Maar op school, en onder begeleiding.’’

De mannen kozen haar als schilder en op een donderdagochtend kreeg ze de opdracht. ,,De eerste dag heb ik het eerste portret ruw opgezet, en daarna de andere twee. Op maandag waren ze alle drie bijna klaar. Dinsdag kwam een producent langs om te zien of hij de mannen herkende en toen ben ik gefilmd. ’s Avonds heb ik de finishing touches aangebracht en woensdag werd het werk opgehaald. Het was nog nat!’’

loading

Een vervolgopdracht voor Stuk TV was het ophangen van de drie portretten in een museum aan het Museumplein in Amsterdam. ,,Het Rijksmuseum lukte niet’’, zegt Melda en lacht. Het werd het particuliere Moco Museum. ,,Ze hebben er tot 9 november gehangen, helaas moest het museum twee weken van de tijd dicht.’’

Nu ze al wat afstand van het programma heeft kunnen nemen, ziet ze wat Project Rembrandt voor haar heeft betekent. ,,Het was een soort mental bootcamp . Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen, en zie wat ik nog kan en wil ontwikkelen. Het was bovendien een bevestiging dat ik op nationaal niveau kan presteren.’’ Dat ze in dit stadium afviel, doet daar niets aan af. ,,Het blijft een kwestie van smaak.’’

Ze krijgt nu meer opdrachten en vragen om les te geven. ,,Ik dacht dat doceren niets voor mij was, maar ik houd van omgaan met mensen en merk dat ik toch uit iedereen iets goeds naar kan voren halen.’’ Ze timmert hard aan de weg, met exposities onlangs in Emmen, nu in De Schierstins in Feanwâlden (solo, t/m 3 jan) en in de Kweekschool in Leeuwarden (groep, t/m 31 dec). ,,Ik zou wel iets terug willen doen voor Leeuwarden, waar ik me zo thuis voel. Misschien de burgemeester schilderen, als die dat wil?’’

Ze heeft ook plannen om haar ervaring te delen met anderen, die het minder hebben dan zij. ,,In ieder persoon zit wel iets creatiefs. Doe je daar iets mee, en hoe gebruik je dat?’’ Met kunst bezig zijn helpt je ook creatiever te zijn in de rest van je leven, weet ze uit ervaring. ,,Daar kan iedereen iets aan hebben.’’

www.projectrembrandt.nl