Jonge makers hebben ‘tweespraak’ nodig. En niet alleen dat. Vandaar de nieuwe campagne van Self Collective, met posters en QR-codes.

Soms is het even zoeken naar een plakzuil. Stond er niet een op het Zuiderplein? ,,Ik kan ‘m echt niet vinden”, zegt Coco de Haas. ,,Ik zie daar bouwhekken, voor hetzelfde geld heeft-ie daar gestaan.”

Coco is samen met Céline Wierda en Rianne Hogeveen namens Self Collective op pad om 300 posters te plakken. Het centrum van Leeuwarden hebben ze bijna gehad, daarna zijn de verschillende wijken aan de beurt.

Blauwe Opel Agila

Céline, oprichtster van dit collectief voor jonge makers (,,we zien het graag breed”), loopt mee naar de bagageruimte van de blauwe Opel Agila van Rianne en laat zien wat er op die posters staat.

Het zijn er drie verschillende, voorlopig elk in een oplage van 100 stuks. Fotograaf Marc Henri Queré schoot de portretten - van muzikant Blondeau, acteur Tim Helderman en beeldend kunstenaar Jan Herman de Boer. Een QR-code brengt je naar een pagina op Instagram, waarop de artiest in kwestie tegen je gaat praten. Over tweespraak, en wat daar belangrijk aan is.

Acteur Helderman: ,,Door het voeren van een dialoog leer je de ander kennen. Je leert de ander in al zijn of haar anders-zijn. Alles wat niet eigen is, definiëren. Zo ontmoet je niet alleen de ander, maar ook jezelf, op misschien wel een heel verfrissende manier.”

Elkaar helpen, versterken

Beeldend kunstenaar De Boer: ,,Tweespraak is voor mij vooral luisteren. Interesse hebben in wat je gesprekspartner vertelt, en niet alleen in wat je zelf te vertellen hebt.” Muzikant Blondeau: ,,Wat denk jij wat ik niet denk? We zullen elkaar helpen, versterken. Tweespraak.”

Het komt allemaal voort, zegt Céline, uit De Broeikas, een activiteit voor jonge makers die vorig jaar deel had moeten uitmaken van het festival Explore The North. Maar dat ging dus niet door.

,,We wilden op een laagdrempelige manier met verschillende culturele instellingen in gesprek gaan”, zegt Céline, als programmacoördinator ook betrokken bij Explore The North.. ,,Daarover zijn we verder gaan denken. Wat willen jonge makers nou eigenlijk?”

Help ons, help vooral hun

Dus ging het collectief met verschillende mensen in gesprek. Met als resultaat: een manifest, waaruit blijkt dat jonge kunstenaars graag de verbinding aangaan. Met elkaar, met instellingen, met publiek.

Klinkt als een gemeenplaats, maar laten we wel wezen: juist wegens corona is het allemaal lastig te realiseren. ,,Ons idee was om naar de verschillende instellingen te gaan”, zegt ze, ,,met de vraag om ondersteuning van de jonge makers. Want voor ons is het moeilijk om subsidie te krijgen, juist omdat wij zo klein zijn. Help ons, maar help vooral hun.”

Waar die makers vooral behoefte aan hebben is, zegt Céline, ,,kortdurende experimenten, interdisciplinair, waarbij ze ook kennis kunnen maken met elkaar. Zonder de rompslomp van subsidie-aanvragen.” Kleine budgetten van die instellingen, dat is het idee. ,,Die gesprekken voeren we nu. Veel partijen zijn er enthousiast over.”

Deze posterplak- en QR-code-activiteiten zijn bedoeld om tenminste deze drie jonge makers vast een gezicht te geven. ,,Self Collective heeft al die tijd ook stilgelegen. Dit is in ieder geval iets wat we kunnen doen.” Ouderwets posters plakken in combinatie met social media: het blijkt nog effectief ook. Het aantal weergaven van de Instagram-posts in kwestie neemt gedurende dag langzaam maar zeker toe.


Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct