Pech muzikanten: meer stream ripping

De muziekindustrie krabbelt overeind, vooral door het streamen van muziek. Maar het merendeel van de muzikanten merkt daar niets van.

Dat blijkt uit cijfers van de Cultuurindex Nederland die vandaag in Amsterdam bekend worden gemaakt. Hoewel het lijkt dat de muziekindustrie dankzij streamingsdiensten als Spotify, Apple Music en YouTube een antwoord heeft gevonden op piraterij, hebben die diensten volgens de samenstellers van de index nu in toenemende mate last van stream ripping.

Bij stream ripping kunnen muziekbestanden legaal zonder internet – of dataverbinding beluisterd worden. Gevolg is dat bedrijven als Spotify niet kunnen nagaan hoe vaak een liedje wordt gestreamd en muzikanten daar geen passende vergoeding voor krijgen. Streaming vormt samen met het geven van optredens en lessen een belangrijke inkomstenbron voor muzikanten.

Volgens de samenstellers van de Cultuurindex Nederland, een tweejaarlijks onderzoek naar cijfers in de cultuursector, maakte naar schatting dertig procent van de internetgebruikers gebruik van stream ripping. Dit jaar is dat percentage gestegen tot 35 procent. Streaming is op dit moment goed voor 65 procent van de omzet van een muziekmarkt die na jaren van daling weer stijgt en in 2016 goed was voor 154,8 miljoen euro.

Er kleven meer nadelen aan streaming, waarschuwen de samenstellers van de index. Zo kan het gebruik van algoritmes om klanten op maat te bedienen tot filterbubbles leiden: het risico dat je alleen muziek gepresenteerd krijgt die je smaak bevestigt, in plaats van verbreedt. Verder zijn de vergoedingen die muzikanten krijgen meestal te laag om investeringen terug te verdienen. En leidt het meest toonaangevende streamingsbedrijf Spotify verlies door hoge licentiekosten en vooruitbetalingen aan platenlabels.

Desondanks wordt streamen in de toekomst belangrijker, bijvoorbeeld tijdens liveoptredens. De samenstellers van de index wijzen op concerten en voorstellingen die thuis of in bioscopen live gevolgd konden worden. ,,Wellicht liggen hier aanvullende – en met nieuwe technologieën ook steeds betere – mogelijkheden voor podia of producenten om inkomsten te vermeerderen en nieuw publiek aan te trekken.”

Toon reacties