Oerol komt volgend jaar weer met een fysiek festival: 'We hebben het hele eiland tot onze beschikking'

DJ St. Paul bij het gestreamde ‘slotfeest’ van Het Imaginaire Eiland , de corona-editie van Oerol in juni. Foto: Isabelle Renate la Poutré

Oerol gaat komend jaar sowieso door. ,,We volgen de routekaart van de overheid, en daar hoort een bepaalde capaciteit bij. Maar we hebben het hele eiland tot onze beschikking.”

De laatste editie van het Terschellinger festival Oerol speelde zich nog geheel online af, onder de noemer  Het Imaginaire Eiland . Maar festivaldirecteur Siart Smit is er zeker van. De komende Oerol, in juni, gaat door – met publiek. Binnen de dan geldende beperkingen, dat wel.

,,We zetten het fysieke festival weer centraal”, zegt Smit, ,,gecombineerd met een mooi online-programma, voor een beter bereik.” Vooralsnog gaat men in de programmering, en in de contacten met de makers, uit van beperkte capaciteiten volens de routekaart van de overheid. ,,Als blijkt dat er meer kan, bekijken we wat er mogelijk is.”

Doorlopende projecten

Het eiland heeft de ruimte, en daar zit de rek in: doorlopende projecten op bijvoorbeeld het strand. ,,Dan kun je een veel grotere capaciteit aan dan bij voorstellingen en concerten waarbij je anderhalf uur samen op dezelfde plek bent”, zegt hoofd programmering Sabine Pater. In die zin krijgt het festival verschillende lagen, inclusief een digitale. Het ‘expeditie’-programma, dat toch al grotendeels uit doorlopende onderdelen bestaat, is ook al zo’n laag.

Bij de artiesten die onderdeel zijn van het programma zijn, zo lijkt het nu, Dries Verhoeven, het duo George en Eran en Nineties Productions, een groep die uitdrukkelijk gebruik maakt van technologie als video en Zoom. ,,Dat is een van de manieren om verbinding te leggen tussen fysiek en online”, zegt Pater. Verder wordt er gesproken met onder anderen Via Berlin en Club Gewalt. Het project  Het eiland vertelt  gaat over veertig jaar Oerol – het festival begon in 1982. Smit: ,,Daarin worden verhalen van bezoekers omgezet in universele verhalen voor de toekomst.”

Motel Mozaique

Oerol gaat voor de muziek in zee met het Rotterdamse festival Motel Mozaique, voor een meer op locatie gericht programma waarbij artiesten langere tijd op het eiland werken. Harry Hamelink, artistiek directeur van Motel Mozaique, was eerder al enkele jaren, op persoonlijke titel, als muziekprogrammeur betrokken bij Oerol.

In januari wordt er een Oerol-manifest gepubliceerd, met de waarden waar het festival voor staat. Pater: ,,We onderzoeken de vraag: wat is de kracht van kunst, hoe kunnen we die inzetten om er een betere wereld van te maken?” Smit: ,,Enerzijds willen we aangeven wat voor waarden voor ons belangrijk zijn, maar anderzijds willen we een plek van verbinding zijn, en dus het gesprek voeren met mensen die een andere mening hebben. We blijven een breed publieksfestival.” Het manifest is dan ook niet in beton gegoten, ,,we noemen het een fluïde manifest.”