Oerol speelt zich voor de tweede keer noodgedwongen online af. Dat gold dus ook voor de opening. Directeur Siart Smit sprak strijdbare woorden.

’s Middags was er al een momentje met Ramsey Nasr, die het Oerol-publiek en de kunstliefhebber in het algemeen moed insprak – via Zoom. Maar de eigenlijke opening was gisteravond.

Dat gebeurde dus ook via het scherm, maar de sprekers moeten toch ergens staan – op een fysieke plek. Dat gebeurde in de tent waar de groep Nineties Productions dezer dagen aan het werk is, op het terrein van Staatsbosbeheer bij West-Terschelling.

Gretig experimenteren met digitale wereld

Die keuze was niet toevallig, want Nineties Productions is zo’n groep die gretig experimenteert met de mogelijkheden die de digitale wereld te bieden heeft, ook aan theatermakers. Vandaar dat de opening werd opgesierd met een voorproefje in de vorm van een openbare repetitie van zijn programma ‘Untitled_2021’ .

Daaruit bleek spectaculair dat Nineties Productions de taal van deze nieuwe wereld al goed in de vingers heeft. Maar los van die kwaliteit is het natuurlijk ‘bagger’ dat het zo moet, dat een festival dat zo duidelijk drijft op de dynamiek met het lijfelijk aanwezige publiek, op de magie van het moment, voor de tweede keer veroordeeld is tot een bestaan achter de schermen.

Green screen als canvas

Daar liet festivaldirecteur Siart Smit zich dan ook ondubbelzinnig over uit. Voor de kijkers thuis tegen het radarbeeld van Het Imaginaire Eiland , zoals het digitale Oerol-programma is gedoopt, maar in werkelijkheid voor een green screen, of liever een heel stelsel van groene doeken en schermen. Dat is immers het canvas voor de digitale verrichtingen van Nineties Productions.

Smit schetste de turbulente ontwikkelingen waarmee zijn festival te maken kreeg. Naast de coronatoestanden was ook de onverwachte dood van Oerol-oprichter Joop Mulder een forse klap. ,,Joop was weliswaar niet meer actief bij Oerol betrokken, maar dit is wel het eerste festival waarbij hij niet meekijkt.”

,,Hoe eer je Joop? Door door te gaan. De ene helft van de organisatie werkte aan zijn afscheid, de andere helft ging aan de gang met de vergunning. Het werk moet door, dat was de opdracht die we van Joop hebben gekregen.”

Niet-essentieel? Gaat ons niet gebeuren

Het plan was eerst: een hybride festival, digitaal met beperkt publiek. ,,Toen kwam het openingsplan. Wie had gedacht dat kunst achteraan zou komen, sterker nog: gedefinieerd als niet-essentieel? Dat gaat ons niet gebeuren.”

Oerol is niet alleen een publieksfestival, ,,we zijn ook essentieel voor de podiuminfrastructuur in Nederland. Er is geen plek waar zoveel onderzoek wordt gedaan naar locatietheater en locatiekunst.”

Vandaar Oerol Lab, de vlag waaronder een stuk of vijftien doorgaans jonge makers aan het werk zijn - nadrukkelijk niet voor publiek, ook niet digitaal. Ira Judkovskaja, plaatsvervangend hoofd programma : ,,Zij houden zich bezig met de vraag: wat is locatietheater en wat willen we daarmee doen? Zo leggen ze de basis voor het Oerol van de komende jaren.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Oerol
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct