Niet-gebruikte muntjes goudmijn voor festivals

Zo’n 8 tot 13 procent van de muntjes die bezoekers van festivals of poppodia kopen, wordt nooit gebruikt, zo erkennen de organisatoren.

Bij veel poppodia en festivals moeten hapjes en drankjes met muntjes in plaats van cash of pin worden betaald. Behalve rompslomp voor bezoekers en organisatoren kleeft er voor de laatste ook een belangrijk voordeel aan.

Muntjes die niet worden ingewisseld tegen een dienst of goed leveren de festivals en poppodia een schone winst. Er zijn poppodia en festivals die zulke revenuen opnemen in de begroting, en dan gaat het op jaarbasis al gauw om tienduizenden euro’s.

Diederik van der Meide, directeur van het Groninger Bevrijdingsfestival, kon in ieder geval twee jaar geleden 35.000 euro inboeken aan niet ingeleverde muntjes. Dat bedrag gaat weer terug in het festival. ,,Kunnen we weer een paar bands extra voor boeken”, zegt Van der Meide. ,,We zijn een gratis festival, hè.”

In het LC+-artikel 'Munten=diefstal' probeert popjournalist Jacob Haagsma een alternatief te vinden voor de festivalmunt.

Toon reacties