Aangeharkte tuinen, hekken en heggen, verkeersborden, een partytent en een enkele vlag. Martin Hierck fotografeert het gemiddelde van Nederland. De middelmaat, maar dan bijzonder.

Een rechte rij populieren, langs een al even strak kanaal. Vierkante huizenblokken aan het water. Een man op een fiets met vier plastic tassen van dezelfde supermarkt. Een gele prullenbak op een verder grijze parkeerplaats, omzoomd met onbestemd groen. De foto’s van Martin Hierck laten Nederland zien in z’n alledaagsheid. ,,Dat wat niet als fotogeniek wordt beschouwd, daar iets fotogenieks van maken’’, zo zegt hij zelf.

Hierck spiegelt zich aan William Eggleston (1939), de Amerikaanse fotograaf die eind jaren zestig als een van de eersten kleur gebruikte in zijn kunstfotografie. Kleur werd door zijn collega’s destijds geassocieerd met commercie en toerisme, de expositie van zijn foto’s in het Museum of Modern Art in 1976 was dan ook een doorbraak. Vanwege de verzadigde kleuren en vanwege zijn stijl. Eggleston fotografeerde zijn dagelijkse omgeving. Daar het beste van maken en deze vastleggen met fotografie, zonder oordeel en zonder zijn eigen smaak te laten meewegen. ,,It was just there, and I was interested in it’’, zei hij. Zijn observerende stijl wordt daarom ‘democratisch’ genoemd.

loading

Wat onderwerp betreft sluit Hierck aan bij Eggleston, maar in kleur niet. Integendeel. De fotograaf uit Zeist wilde voor dit project geen felle, verzadigde kleuren en grote contrasten. ,,Ik had al snel een plaatje in mijn hoofd van grijs, overbelicht en strak.’’ Hij laat zijn camera in de tas als de lucht strakblauw is. ,,Voor mijn geen blauwe luchten met witte wolken. Wel blauw, maar nevelblauw.’’

Wat niet wil zeggen dat zijn foto’s somber zijn. Eerder wat mistig en dromerig. ,,Ik besloot al snel dat ik deze serie vierkant wilde doen. Om de foto’s een polaroid-achtige uitstraling te geven.’’ Dat zachte kleurenpalet past daarbij.

loading

Het idee voor NL2 (kwadraat) - Een vierkante kijk op het gewoonste land van de wereld kreeg hij gek genoeg door veel te reizen. ,,Elke keer als ik op Vliegveld Eindhoven of Schiphol landde en naar huis reed, zag ik die zelfde lijnen in het landschap. Dezelfde structuur... overal gelijk.’’ Afgelopen jaar reisde hij door eigen land. ,,Ik ben op Schiermonnikoog geweest en naar Groningen, verschillende keren naar Noord-Holland, Rotterdam en Den Haag...’’

Hierck wil met zijn foto’s een verhaal vertellen. Dit visual storytelling doet hij sinds een jaar of tien, sinds hij een workshop storytelling volgde bij Guus Rijven in Den Haag. ,,Daar hoorde ook een portfolio review bij. Je kunt een eigen stijl hebben, maar van een autoriteit als Rijven leer je anders te zien.’’ Voor die tijd was Hierck vooral natuurfotograaf. Hij werkt bij Vogelbescherming Nederland en geeft daar onder meer cursussen natuurfotografie.

loading

Op zijn website staat een aantal series die hij sindsdien maakte. Blossom fails to bloom this season zijn foto’s die hij maakte op een roadtrip door het Westen van de Verenigde Staten. Eggleston is hier zijn directe inspiratiebron. Garzweiler II gaat over het verdwijnen van kleine Duitse grensdorpen, die plaats moeten maken voor open mijnbouw. Iceland is een serie gemaakt op IJsland. En met Soviet Memories laat hij zien dat de Sovjet-Unie nog steeds aanwezig is in het hedendaagse Rusland.

Meer actuele verhalen heeft hij van zijn website gehaald. Pogingen om deze gepubliceerd te krijgen in landelijke kranten liepen op niets uit. ,,Ze krijgen zoveel aangeboden, het is moeilijk daar tussen te komen’’, verzucht hij. De serie Nederlandse beelden liet hij aan fotograaf en programmamaker Ruben Terlou zien. ,,Die moedigde me aan er iets mee te doen. ‘Ze zijn anders dan andere boeken over Nederland. Dat moet je gaan proberen’, vond hij.’’

loading

Voor NL2 probeerde Hierck daarom een uitgever te vinden. ,,De meesten willen wel, maar dan moet je 10.000 euro meenemen.’’ Met crowdfunding lukte het hem niet de financiering rond te krijgen. Totdat hij bij communicatiebedrijf Rotterdam Veenman+ van Edwin Veekens terechtkwam, met de eigen uitgeverij Kyosei. ,,,,Hier had men er het volste vertrouwen in’’ en de samenwerking resulteerde in een boek op tegelformaat.

Het is door elke boekhandel te bestellen uit het Centraal Boekhuis. Wie het in handen heeft kan gaan speuren of hij de locaties van de foto’s herkent. De vuurdoorn tegen een garage met kanteldeur, de oranje brievenbus op een verlaten straathoek en de uitvergrote puntzak friet naast een aftands schuurtje verraden niets. Er is eigenlijk maar één uitzondering op die generalistische beelden: die ene kruising met bewegwijzering naar Abrahams Mosterdmakerij...

Martin Hierck - NL2 - een vierkante kijk op het gewoonste land van de wereld, met essay van Jean-Paul Geelen, Uitgeverij: Kyosei, (132 pag, 34,95 euro), www.hierck.com, www.kyosei.nl

loading

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Fotoserie
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct