MInister Ingrid van Engelshoven met Guy Weizman tijdens een repetitie van Swan Lake in De Machinefabriekj, de nieuwe voorstelling van Club Guy & Roni.

Minister Van Engelshoven op bezoek bij Het Houten Huis en Club Guy & Roni: 'Theater is veel veiliger dan een supermarkt'

MInister Ingrid van Engelshoven met Guy Weizman tijdens een repetitie van Swan Lake in De Machinefabriekj, de nieuwe voorstelling van Club Guy & Roni. Foto: Sjoerd Knol

Minister Ingrid van Engelshoven van cultuur ziet met spijt hoe ouder publiek voorstellingen en concerten mijdt. ,,Ga vooral. Een theater is veel veiliger dan een supermarkt.”

De minister zei dat na een werkbezoek dat maandagmiddag onder meer leidde naar repetities van Het Houten Huis in De Lawei in Drachten en van dansgezelschap Club Guy & Roni in De Machinefabriek in Groningen. Nergens beter dan in de zalen wordt het anderhalvemeter-coronaprotocol nageleefd.

Het verschil tussen een NNO-concert in Drachten waar nauwelijks publiek voor te vinden was, een Plien & Bianca-voorstelling waarvoor pas na een maand trekken 200 kaarten zijn verkocht, en Kraantje Pappie die in een mum van tijd elf keer 300 tickets wegzet, is enorm.

Wees niet bang

Van Engelshoven: ,,Dat de jongeren staan te trappelen en zich ook anders gedragen, snap ik best. Ze zitten in een levensfase waarin ze worden gevormd. Maar wie wat ouder is, hoeft echt niet bang te zijn voor een theater- of concertbezoek. Doe dat vooral wél.”

De minister vindt het, zeker in een tijd waarin corona de samenleving weer meer laat zweten, te vroeg om een experiment beginnen met één meter in plaats van anderhalve meter onderlinge afstand in een zaal. ,,We kijken goed naar de landen om ons heen, denken na over proeftuinen. Maar dit lijkt me een onhandig moment.”

De minister had een zestal rijksgesubsieerde instellingen geselecteerd voor een rondtoer op één dag, zodat ze eerst al in Rotterdam (drie plekken) en Paleis Het Loo was geweest. Intensief dagje, maar ook bij al die drukte toonde ze zich onder de indruk van wat Het Houten Huis ( IK... eh ik ) en Club Guy & Roni ( Swan Lake ) haar in repetitiefragmenten voorschotelden. In De Lawei zag ze een ingenieus ronddraaiend decor, over de kop gaand, met musicus/acteur Martin Franke en al. Of ze ook even wilde (,,nee dank”) maar snuffelen aan dit huzarenstukje vol verborgen muziekfoefjes, dat wel.

Ontheffing van de quarantaineplicht

Ze had ook nog goed nieuws voor Franke, Duitser die in Duitsland woont. Voor hem geldt een productiebedreigende quarantaineplicht, zodra hij in Amsterdam heeft gespeeld. ,,Er ligt voor de cultuursector een ontheffing klaar. Daar moeten we deze week een klap op geven.”

In De Machinefabriek zag Van Engelshoven pal voor haar neus waartoe Harold Luya met zijn breakdancemoves in staat is (en hoe lang), opgezweept door de mannen van Slagwerk Den Haag. Publiek zal aan één bezoek niet voldoende hebben om deze complexe Swan Lake mee te krijgen. ,,Drie keer komen kijken”, telde regisseur Guy Weizman uit.

Van Engelshoven loofde na afloop de veerkracht van de cultuursector als geheel. ,,Mooi om te zien met welke creativiteit nieuwe initiatieven zijn bedacht om toch te kunnen spelen in deze coronatijd.” Daarover gesproken, je zou haast denken dat er corona aan te pas moest komen om het belang van de cultuur door te laten dringen. Ook, of juist, in Den Haag. Van Engelshoven: ,,Dat lijkt er wel op. Het gemis wordt breed gevoeld, dat er van alles niet meer kan, weg ontspanning. En cultuur staat voor vier procent van het bruto nationaal product hè.”

Eerst hoon, nu waardering voor de minister

Van Engelshoven kreeg, toen corona nog niet bestond, het verwijt uit de cultuursector dat ze zich in het kabinet liet afschepen met een fooi als budget. Dan moet ze nu enige trots voelen bij alle loftuitingen van diezelfde sector, nu ze juist grote bedragen voor de instandhouding ervan heeft weten los te peuteren. ,,O zeker! Iedereen snapt dat dit niet vanzelf is gegaan.” Om er onmiddellijk aan toe te voegen: ,,Maar míjn complimenten gaan juist uit naar de weerbaarheid van de sector zelf.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct