Nog even en Maria Louise laat haar milde blik weer over het Oldehoofsterkerkhof gaan. Niet de muurschildering keert terug, maar een metershoog tegeltableau.

Een goed idee begint vaak op een terras. Zo zat Bearn Bilker, voorzitter van de stichting Nassau & Friesland, vorig jaar zomer met Kris Callens, directeur van het Fries Museum en Princessehof, van de zon te genieten en ineens was het moment daar: er was weer eens een idee geboren.

Toen Bilker later door de stad kuierde en wethouder Friso Douwstra tegen het lijf liep, zei die: ,,Dat idee van Callens, dat moet er maar van komen’’. Kort daarop stapte de museumdirecteur de werkkamer van de wethouder binnen en deed, volgens Douwstra met ‘twinkelende oogjes’, zijn idee verder uit de doeken.

Zo gaat het met goede ideeën, ze worden geopperd, springen over van de een op de ander, er komt goede energie vrij en voor je het weet, is het zo ver en hangen er 2340 verschillende keramische tegeltjes, verwerkt in 36 panelen, vervaardigd door Koninklijke Tichelaar in Makkum, op het Oldehoofsterkerkhof, met daarop afgebeeld Maria Louise van Hessen-Kassel, prinses van Oranje-Nassau.

Selfiekanon

De prinses schitterde al sinds 2015 op de muur van brasserie Maria Louise, maar die muurschildering, geliefd bij toeristen en een onvervalst ‘selfiekanon’, verkeerde in slechte staat. Het schildersonderhoud dat steeds gepleegd moest worden, was kostbaar. Een tegeltableau is weliswaar duurder (kosten: tussen de 60.000 en 70.000 euro), maar ook duurzaam.

Het is voor de stad van groot belang dat de beeltenis van de prinses (koosnaam: Marijke Meu) terugkeert, stelde Bilker bij de onthulling van de plannen. Als echtgenote van prins Johan Willem Friso en moeder van Amalie en Willem IV, staat ze aan het hoofd van menig Europees koningshuis.

Onderaan het tegeltableau prijken tien koningshuizen die hun bestaan aan Marijke Meu te danken hebben, zoals die van Monaco en van het Noorse koningshuis. ,,De prinses heeft een groot stempel op Friesland gedrukt, maar ook op Nederland, op het huis van Oranje, ze is de moeder van Europa’’, zei Bilker. ,,Door deze afbeelding hopen we dat nog meer mensen van haar gecharmeerd raken.’’

Stad van beleving

Leeuwarden wil meer een stad van ‘beleving’ worden, stelde wethouder Douwstra, en daar past het tegeltableau van 6 bij 6 meter bij. ,,We gaan de stad nog meer op de kaart zetten’’, beloofde hij. De vergunningsprocedure loopt nog, omwonenden kunnen nog bezwaren indienen, maar als die uitblijven, kan het tableau, dat aan een speciaal ontworpen frame hangt, snel worden opgehangen.

Het was volgens Jan Kok van Koninklijke Tichelaar een uiterst secuur werkje om de twee prenten van de prinses, die in bezit zijn van het Rijksmuseum in Amsterdam, op superhoge resolutie in te scannen en op de keramische tegels te reproduceren. Het portret wordt omlijst door gouden, roze en rood getinte tegels, een ontwerp van Michaël Snitker.

Onderhoudsarm

Het tableau bestaat met opzet uit vrij kleine tegeltjes, omdat de naden dan minder goed te zien zijn, vertelt Kok. Het kunstwerk is onderhoudsarm en kan volgens museumdirecteur Callens ,,nog millennia lang mee’’.

In 2015 onthulde koning Willem-Alexander de muurschildering van zijn verre voorouder. De kans dat hij dat nog eens komt doen, is niet groot, denkt Bilker. ,,Misschien is hij er officieus bij, maar ook die kans is klein.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct