Into The Grave: online en toch live erbij

Gitarist Scott Ian en zijn band Anthrax in 2019 op Into the Grave. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Into The Grave beleeft komend weekend een streaming-editie. Met live optredende bands, en daar kan nog publiek bij zijn ook. Beter dan niks.

Normaal gesproken zou komend weekend het Leeuwarder Oldehoofsterkerkhof zwart moeten zien van de metalfans, de festivalgangers. Ettelijke duizenden die zich verzamelen aan de voet van de Oldehove, zich tegoed doend aan bier en decibellen van doorgaans niet de minste metalbands uit binnen- en buitenland. Into The Grave.

Daar kwam dus iets tussen. Corona. En dan kan er dus niks, tenminste, niet met publiek erbij. Toch? Menig festival zoekt zijn toevlucht tot speciale edities, met streaming, met radio (Welcome To The Village). Bij Into The Grave draait het ook om streaming: over het hele weekend zijn er acht bands te zien, zoals Famyne, Atmoran en Bodyfarm.

Maar daar kun je wel degelijk lijfelijk bij zijn, in principe. Wel volgens de coronadoctrine, dus met 50 man in de grote zaal van popcentrum Neushoorn en misschien 40 op het balkon houdt het al snel op. En een aantal shows is dan ook al uitverkocht. Dan zit je dus wel braaf aan een tafeltje, alleen of met zijn twee.

,,Dat is wel apart, zitten aan een tafeltje”, zegt organisator Paul van Berlo, ,,zeker bij metal. Maar het is beter dan niks.” Dit initiatief komt voort uit de donderdagse online-uitzendingen die hij en compaan Tjerk Maas van bureau Loud Noise al een paar maanden maken – ze presenteren de hele handel ook, vanuit het café van Neushoorn. ,,Op een Beavis and Buthead -achtige manier.”

loading  

In Eindhoven, thuisbasis van Loud Noise, organiseren ze verschillende festivals. Zoals Dynamo Metalfest, dat ook al een streaming-editie kreeg: met bands die in popzaal De Effenaar zonder publiek stonden te spelen, wat dan te zien was op een scherm op het oorspronkelijke festivalterrein, een ijsbaan. ,,Je staat er liever met 10.000 bezoekers, maar met 250 man was het heel gezellg.”

In Neushoorn kan er dus wel publiek bij, hoe bescheiden ook. Het bleek logistiek lastig om het Oldehoofsterkerkhof erbij te betrekken. LF2028 en auteursrechtenorganisaties Buma en Sena dragen bij. ,,Zo worden bands en zzp’ers toch betaald.” De streams zijn te zien via de verschillende socialemediakanalen.