De Muur van Verbinding bij het Historisch Centrum Leeuwarden, met uiterst rechts oud-burgemeester Ferd Crone. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Hoe Ferd Crone alsnog zijn afscheidscadeau kreeg: de Muur van Verbinding

De Muur van Verbinding bij het Historisch Centrum Leeuwarden, met uiterst rechts oud-burgemeester Ferd Crone. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN Foto: Fotobureau Hoge Noorden

Eindelijk kreeg oud-burgemeester Ferd Crone zijn afscheidscadeau. Maar deze Muur van Verbinding, met de buisjes van DNALWD2018, blijft in Leeuwarden.

Bij zijn afscheid, vorig jaar, was het nog niet zo ver: het community -kunstwerk DNALWD2018, 17.000 buisjes gevuld door Leeuwarders met hun verhaal en een voorwerp dat daarmee verbonden is, ingebouwd in een glazen muur bij het Historisch Centrum Leeuwarden. Gisteren was het zo ver: de presentatie van deze Muur van Verbinding, met de elf fonteinen de enige tastbare herinnering aan het Culturele-Hoofdstadjaar 2018. De buisjes staan in een glazen wand, de vakken gescheiden door buizen van led-lichten die oplichten in uiteenlopende kleuren - die ook de verschillende thema’s in de buisjes aangeven.

Ferd Crone constateerde dat de Oldehove nog overeind staat, ,,dus het gaat hier wel goed.” Nog nooit lag de lat zo laag, merkte opvolger Sybrand Buma op. Crone onthulde dat hij zijn buisje nu pas had ingeleverd, met daarin een foto van dat aanbiedingsmoment en een mooie liefdesverklaring aan Leeuwarden en zijn inwoners. ,,Hoogtepunten waren de talloze ontmoetingen met de Leeuwarders.”

Buma roemde het community -karakter van het kunstwerk. ,,Misschien wel het bijzonderste is dat zoveel mensen hebben bijgedragen. Hier zijn dus 17.000 mensen die, als ze hier langs lopen, echt wat voelen. En ik denk dat alle andere mensen die hier langs lopen, dat mee zullen voelen. En als dat niet bij deze muur is, dan wel bij de digitale muur, die hierbij hoort, met de achterliggende informatie.” Bij het kunstwerk horen een app en een website, www.dnaleeuwarden.nl, waar alle verhalen doorzoekbaar op terug te vinden zijn.

Hein de Graaf, het brein achter dit kunstwerk, brak een lans voor kunst in de openbare ruimte, ,,een middel om je de omgeving eigen te maken, om die te tatoeëren. Zulke werken dienen vaak ter verfraaiing, maar minstens zo belangrijk is om ze betekenisvol te maken. Ze iets te laten vertellen over de stad, over de geschiedenis, over de inwoners. Een stad is immers meer dan een verzameling gebouwen.”

Hij houdt wel van een beetje rumoer rond zulke kunst. ,,Zolang de buren niet mopperen, wordt al snel gedacht dat een kunstwerk geslaagd is. Dat is mijns inziens een heel slecht teken. Een beetje opschudding zorgt dat een buurt of een stad actief betrokken raakt. Dat laat zien dat een kunstwerk meer is dan een lollig opgeschilderde bloempot. Ik hoop dan ook van harte dat deze Muur van Verbinding enige reuring veroorzaakt.”

Jorrit Volkers, die namens de gemeente, de organisatie van Culturele Hoofdstad en verschillende fondsen kondigde aan dat rond de viering van 4 en 5 mei ook zes Canadese veteranen een buisje zullen vullen, ,,zodat we daarmee de bevrijding hebben toegevoegd aan het DNA van de stad. Wat kan een mooier symbool zijn dan dat?”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct