Tristan Visser, Jochem Knoef en Baz Laarakkers bij de voorlopig laatste Klanklânskippen.

Het uitkleden van de muziek

Tristan Visser, Jochem Knoef en Baz Laarakkers bij de voorlopig laatste Klanklânskippen.

Buiten scheen de zon, binnen speelde zich de laatste

Klanklânskippen

Zonnig, warm lenteweer buiten en abstracte, kunstzinnige muziek binnen. Het is geen bijzonder gelukkige combinatie, blijkt uit het kleine plukje mensen dat de beide trappen naar de Studio, bovenin De Lawei te Drachten, beklommen heeft. Om daar betoverd te worden door een dik drie kwartier durende improvisatie van Baz Laarakkers, Jochem Knoef en Tristan Visser. Het is, voorlopig, het laatste concert in de reeks Klanklânskippen .

Knoef trekt spaarzame noten uit een piano, Laarakkers aait teder een snaredrum, Visser laat zijn synthesizer zachtjes waaien. Dan groeit de intensiteit. Laarakkers schakelt over op gitaar, waaraan hij ijle, langgerekte tonen ontlokt. Knoef slaat omfloerste patronen uit zijn drumstel. Bij Visser en zijn elektronica is het zuchtende windje aangewakkerd tot een storm. Tot die weer gaat liggen, en de muziek kalmpjes aanstuurt op de fluisterende slotnoten.

Jongere generatie

Knoef en Laarakkers zijn bijna klaar op de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden, Visser moet nog even. Zij zijn de aanstormende lichting, en daar wil productiehuis Popfabryk voortaan op inzetten. Alleen, dat gebeurt niet meer onder de vlag van Klanklânskippen . Die blijft gereserveerd voor de activiteiten van percussionist/componist Sytze Pruiksma, dichter Jan Kleefstra en de hen omringende muzikanten (Kleefstra’s gitaarspelende broer Romke, onder anderen). Zij ontvouwen steeds meer activititeiten in het buitenland, met muzikanten en kunstenaars uit Japan, Noorwegen, IJsland, Estland. Klanklânskippen gaat de wereld in.

Pruiksma en Kleefstra namen destijds het initiatief voor Klanklânskippen , een reeks concerten met gelijkgestemden in De Lawei. De laatste paar jaar kwam Popfabryk aan boord. ,,Die naam hoort bij hen”, zegt Paul Giesen van Popfabryk, ,,die moeten we niet gaan plakken op een jongere generatie.” Wat Laarakkers, initatiefnemer van deze sessie, en zijn mensen doen, ligt weliswaar in het verlengde van hun oudere vakbroeders, ,,maar wel met een andere gedachte, een andere klank.”

Pruiksma en Kleefstra werken nadrukkelijk vanuit het Friese landschap. Laarakkers: ,,Zij kiezen voor heel langgerekte dingen, bij ons zijn het heftiger uitspattingen. Ik werk wel degelijk met de natuur als inspiratie, als gedachte. Landschap is voor mij ook belangrijk. Wat ik interessant vind is de koppeling van het landschap met de mythologie en de verhalen, en hoe ik me daartoe verhoud. Dat spanningsveld.”

Vorm van minimalisme

Hoe moeten we dit soort muziek eigenlijk omschrijven? Noem het alsjeblieft niet ‘experimenteel’, zegt Sytze Pruiksma, inmiddels aangeschoven. ,,Dan mis je een heel stuk publiek. Mensen moeten er wel mee geconfronteerd worden, dan is het zomaar bingo. Maar hoe verkoop je het? Is het neoklassiek, is het zus, is het zo?”

Laarakkers: ,,Het is een vorm van minimalisme, een abstractie van wat ik zie, of voel. Het uitkleden van muziek, om tot een kern te komen. Dat past bij een tijd waarin alles steeds drukker wordt. De jonge mensen met wie ik samen speel, hebben juist de neiging om zich van die drukte af te keren.”

Onbekend maakt onbemind, maar intussen dringt dit soort muziek wel steeds verder door in het bewustzijn van het grote publiek. Muzikanten als Nils Frahm en Greg Haines, samen met Tsjêbbe Hettinga present op een van de eerste afleveringen van Klanklânskippen , zijn grote jongens tegenwoordig.

Voor De Lawei is er geen reden om de banden met Klanklânskippen en aanverwate projecten door te snijden. Giesen: ,,Het is heel fijn dat we hier terecht kunnen. Dat is bij echte poppodia niet vanzelfsprekend.” Leonie Castelein van De Lawei: ,,Wordt vervolgd.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct