Deze vijf Friese festivals worden beloond met een subsidie van het Fonds Podiumkunsten

De drie nieuwe festivals zijn: Explore the North (150.000 euro), het Oranjewoud Festival (145.000 euro) en het Kamermuziekfestival Schiermonnikoog (18.750 euro).

Het Fonds voor de Podiumkunsten (FPK) kent vijf Friese festivals subsidies toe, waarvan er drie voor het eerst geld krijgen.

De bedragen worden jaarlijks van 2021 tot en met 2024 uitgekeerd. De drie nieuwe festivals zijn: Explore the North (150.000 euro), het Oranjewoud Festival (145.000 euro) en het Kamermuziekfestival Schiermonnikoog (18.750 euro). Welcome to the Village krijgt 50.000 euro extra (175.000 euro) en Into the Great Wide Open 5000 euro (130.000 euro).

Opera Spanga

Opera Spanga krijgt ook voor de eerste keer geld: 125.000 euro per jaar. De commissie waardeert de eigenzinnige artistieke signatuur. Het festival Simmerdeis in Drachten is niet gehonoreerd. De koppeling tussen programmering en publiek zou ontbreken.

Noordpool Orkest

Het Noordpool Orkest uit Drachten krijgt ook geen geld. De commissie plaatst onder meer kritische kanttekeningen bij het vakmanschap van het orkest dat wordt geleid door Reinout Douma.

loading

PeerGroup

Het FPK keert aan 78 muziek- en theatergezelschappen en 58 festivals rijksgeld uit. Onder de afvallers is ook PeerGrouP. Het locatietheatergezelschap uit het Drentse Donderen verliest zijn jaarlijkse vier ton subsidie en wordt daarmee bedreigd in zijn voortbestaan. Het FPK vindt de Drentse groep ‘te noordelijk’ voor een landelijke bijdrage. Ook zou de groep met te veel makers werken, waardoor een eigen profiel ontbreekt. 

PeerGrouP afficheert zichzelf al jaren als hét locatietheatergezelschap van Noord-Nederland. Het speelt dan ook voorstellingen in Friesland, Drenthe, Groningen en Noord-Holland, maar trekt met sommige producties het hele land door. Artistiek leider Dirk Bruinsma: ,,Ik ben het dan ook fundamenteel oneens met de kritiek van het Fonds. We werken inderdaad met meerdere regisseurs, alleen is in ons plan niet omschreven dat ik zélf ook dikwijls regisseer. Dat leek ons nogal logisch.”

Ook de suggestie dat PeerGrouP vooral noordelijk is en daarom voorbij Meppel minder interessant, veegt Bruinsma van tafel. ,,Zo’n succesvoorstelling als Maalkop is het land door gegaan. Met het heel goed ontvangen Niemand is hier eenzaam, dat speelt in verpleeghuizen, zou al hetzelfde zijn gebeurd, als corona geen roet in het eten had gegooid.”

Het gezelschap gaat niet bij de pakken neer zitten. Bruinsma: ,,We gaan de komende dagen onmiddellijk in gesprek.”