Daniël Nauta maakt nieuw raam voor Broerekerk Bolsward

Daniël Nauta uit Bolsward bij het door hem ontworpen koorraam in de Broerekerk. FOTO GITTE BRUGMAN

In januari werd een nieuw raam geplaatst in de Broerekerk in Bolsward. In stilte. Het ging echter niet om een gewoon raam, maar om een kunstwerk van Daniël Nauta.

Door het ruim 8 meter hoge koorraam in de Broerekerk in Bolsward waren tot voor kort nog de daken van de achterliggende kantoren en winkels te zien. Dat was storend, vertelt kunstenaar Daniël Nauta. Stichting Bolswards Historie gaf hem dik twee jaar geleden opdracht voor een andere invulling.

Even een stukje geschiedenis. De Broerekerk werd in de dertiende eeuw gebouwd als kloosterkerk van de Minderbroeders. Het klooster werd in 1580 verlaten en afgebroken. Op 8 mei 1980 raakte de driebeukige kerk zwaar beschadigd door brand. Zes jaar later werd de ruïne opengesteld voor publiek. Dit oudste monument van Bolsward kreeg in 2006 een glazen kap, naar een ontwerp van architect Jelle de Jong uit Lemmer.

Discussie

In Stichting Bolswards Historie werd gediscussieerd over het koorraam. Moest het een historische invulling krijgen? Met elementen uit het religieuze verleden? ,,De vraag werd dan al snel: hoe dan? Welke richting stuur je dat op?’’, zegt Nauta. Het bestuur besloot de kunstenaar meer vrijheid te geven, en de vormgeving te laten aansluiten bij het huidige gebruik. De kerk is een podium voor lezingen, exposities en optredens, huwelijken en begrafenissen.

Nauta legde het bestuur (en ook de Stichting tot Behoud van Monumenten Súdwest-Fryslân) verschillende ontwerpen voor. Gekozen is voor een geheel in zachte aardetinten, die opgaan in de kleuren van de kerk. Op intuïtieve wijze heeft Nauta roze, geel en bruin van de stenen gecombineerd in abstracte, ronde vormen rond een wit slingerend pad. ,,Symbool voor de geschiedenis van de kerk.’’ Helemaal bovenin is een klein stukje helderblauw te zien, zo blauw als de hemel op deze winterse ochtend. ,,Je kunt er steeds weer iets nieuws in ontdekken.’’

loading

Vanwege het glazen dak is dit geen donkere kerk. ,,De kleurintensiteit is daarom heel anders dan gebruikelijk. Het raam is niet het middelpunt, het gaat op in de beleving van de kerk’’, zegt Nauta. Hij heeft een schilderijtje meegenomen, dat ook geïnspireerd is op de vormen die hij in het hoge gebouw tegenkomt. Hij heeft een doek afgeplakt met banen schildertape. Daarover ligt een soort zwarte nevel, waaruit zacht golvende lijnen zijn uitgespaard die uitlopen in stippen.

Brandschilderen

Wie op een afstand het raam bestudeerd, ziet dat de witte lijnen van het ene naar het andere paneel doorlopen. ,,Elk raam is ongeveer 80 bij 60 centimeter. Maar geen enkel venster is gelijk. Ik heb ze allemaal apart moeten opmeten’’, vertelt Nauta. Bij de Groninger glazenier Hein van de Water heeft hij de onderdelen gebrandschilderd. ,,Brandschilderen is een eeuwenoude techniek, waarbij je schildert met een emulsie op het glas, en dat wordt er in een oven in gesmolten.’’

Nauta had zijn hele ontwerp op ware grootte getekend en legde dat tijdens de voorbereidingen uit op de vloer van de kerk. ,,Dan zie je pas hoe groot het is.’’ Bij de glazenier zag hij nooit meer dan drie panelen tegelijk naast elkaar. ,,En als je het dan ophoudt naar het licht om het te beoordelen, krijg je eigenlijk nog geen goed idee.’’

Pas toen het complete raam in januari op z’n plek zat, kon hij het echt goed zien. En hij was tevreden. ,,Het gaat mooi op in het geheel. Alsof het er al jaren zit.’’ Was dat niet zo geweest, dan had hij niet geaarzeld het alsnog te veranderen, zegt hij. Dat is een voordeel van de coronamaatregelen. Dat was niemand opgevallen.

loading

Het plan is dit voorjaar het raam officieel te presenteren, zodra dat kan.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur