Cornald Maas in het bos bij Hoorn.

Cornald Maas: 'Oerol ben ik aan mijn stand verplicht'

Cornald Maas in het bos bij Hoorn. FOTO NEEKE SMIT

Al sinds 2009 zorgt Cornald Maas ervoor dat Oerol ruimschoots aan bod komt op televisie, met zijn programma Opium op Oerol . Zelfs met deze bijzondere, virtuele festivaleditie.

Harrie Jekkers zong op de boot naar Terschelling een liedje voor de camera, met mondkapje op. ,,Ik zat ernaast, ook met mondkapje natuurlijk”, zegt Cornald Maas, ,,als je dat over een half jaar weer ziet, denk je: ja, dat was toen zo.”

Deze week gaat Cornald Maas elke dag het eiland over met een gast – allemaal vooraf opgenomen. Bij de Stayokay, onder normale omstandigheden decor van het live-deel van het programma, voert hij dan een goed gesprek. ,,Over wat deze tijd kost en wat het brengt.” Wende, bijvoorbeeld, zou een concert geven in Royal Court Theatre in Londen. ,,Haar grote wens, jaren aan gewerkt, allemaal van de baan. Daar staat tegenover dat ze nu vrij heeft, en twee weken in een huisje bij West aan Zee kan zitten schrijven aan haar nieuwe theaterprogramma.”

Die gesprekken gaan uiteraard ook over Oerol, want de gasten – Wende, Paulien Cornelisse, Yentl & De Boer, Jeangu Macrooy, Typhoon – hebben een band met Oerol. ,,Dus die kunnen iets zeggen over de kracht van het festival, en de toekomst.” Die gasten doen ook echt iets: Typhoon zingt een liedje uit zijn komende programma Alles is gezegend , Wende draagt een tekst voor die een lied moet worden. ,,Die tekst gaat eigenlijk over deze tijd, maar niet letterlijk: de onzekerheden. Dat wordt een soort beeld-<DP>poëzie, ze deed ook een vreugdedansje toen het goed ging.”

‘Heel veel jonge makers kunnen hier hun vleugels uitslaan’

Maas komt al twaalf seizoenen naar Oerol met zijn programma Opium TV. Doorgaans met in de hoofdrol Bekende Nederlanders die op voorhand weinig met Oerol hebben, om het festival door hun ogen te laten zien. Dit jaar stonden onder anderen Umberto Tan en Louis van Gaal op de rol. Een prikkelende combinatie, met Oerol. ,,Maar Truus, de vrouw van Van Gaal, heeft juist wel veel met cultuur.

Oerol is heel bijzonder, dat zag Maas al toen hij hier in 2009 voor het eerst kwam. ,,Ik had een soort straattheaterfestival voor ogen, maar het was veel hedendaagser en vernieuwender dan ik dacht. Niet alles lukt, niet alles is even succesvol, maar dat maakt niet uit. Heel veel jonge makers kunnen hier hun vleugels uitslaan.’’

Juist omdat er verder zo weinig gebeurt vond Maas het nodig om dit programma toch te maken, vijf keer maar liefst. ,,Dat wilde de AVROTROS ook wel. En ik had me in de media toch al opgewonden over het beleid ten aanzien van de podiumkunsten, de deemoed van de sector zelf. Dus ik was het wel aan mijn stand verplicht.”

Scherpe tijden

Maas en Paulien Cornelisse, zijn gast van afgelopen vrijdag (vandaag op tv), waren al bij Forest , het project van Emke Idema dat dateert van voor de coronacrisis, maar daar heel mooi mee resoneert. ,,Dat is zo raar aan kunst, en tegelijk het mooie: alles resoneert toch wel. Alles wat al bedacht was, krijgt ineens nieuwe betekenis door wat er nu speelt. Corona zal ongetwijfeld tot inspiratie leiden voor voorstellingen volgend jaar. Het is ook niet toevallig dat Black Lives Matter zich uitgerekend in zo’n periode manifesteert. Al kan ik er niet precies de vinger op leggen waarom dat zo is, maar het hangt samen. Meer bewustzijn, daar militanter voor opkomen. De boel staat stil, dus is er tijd om dingen die al langer sluimeren levensvatbaar te maken.”

Het hangt in de lucht en dan is het de taak van de kunst, onder andere, om het daar uit te plukken. ,,Je moet de kunst ook niet veroordelen tot letterlijkheid of activisme. Ieder doet het op zijn eigen manier. Ik heb hier jaren geleden al voorstellingen gezien met dit thema. Zoals A Seat At The Table van Saman Amini, een geweldige voorstelling, juist over verborgen racisme.”

Maar het zijn scherpe tijden, ,,waarin iedereen elkaar de maat neemt. Als je niets zegt ben je al fout, zeg je wel iets dan ben je ook al vrij snel fout.” Maas zette een foto op Twitter van zijn camerateam, met Wende. ,,Toen was er al boosheid, dat er geen zwarte mensen in mijn programma kwamen. Terwijl ik dus wel Jeangu Macrooy en Typhoon heb uitgenodigd.”

We kennen Cornald Maas van zijn televisieprogramma’s Volle zalen, maar vooral van het Songfestival en Oerol – Opium TV leeft eigenlijk alleen voort tijdens Oerol. ,,Normaal gesproken ga ik van de ene bubbel naar de andere, en dat kan bijna niet haakser op elkaar staan. Ze hebben allebei mijn passie, om uiteenlopende redenen. En ze zorgen allebei heel erg voor verbinding. Beide in die bubbel met zijn allen. Ver weg van de waan van de dag, opgaan in theater en muziek. Of wat daarvoor doorgaat bij het Songfestival.”

Opium op Oerol , tot en met vrijdag, NPO2, 19.10 uur

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct