Claudy Jongstra werkt in lege Fries Museum

In een gesloten Fries Museum in Leeuwarden werkt Claudy Jongstra met Lucie Declercq en Rienk Steunebrink aan een enorm wandkleed voor de Lakenhal in Leiden. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Textielkunstenaar Claudy Jongstra spint garen bij de (corona)sluiting van het Fries Museum. In de lege entree is nu ruimte voor het samenstellen van Nine .

Hun handen zijn blauw van de indigo en wede, de natuurlijke blauwe pigmenten waarmee een groot deel van de stoffen op de vloer zijn gekleurd. Claudy Jongstra, en haar assistenten Lucie Declercq en Rienk Steunebrink zitten op hun knieën of lopen op kousenvoeten over wol en zijde. Ze weven kleinere stukken van smalle banen, en voegen die met steken en knopen aan brede stroken.

Opgroeien in duisternis

Nine heet het werk en het is geïnspireerd op de traditie van de Colombiaanse stam Kogi. Kinderen groeien daar de eerste negen jaar van hun leven voor een groot deel op in het donker, om hun zintuigen tast, geur en smaak goed te ontwikkelen. Jongstra: ,,Vandaar de donkere kleuren. Door de gevarieerde stoffen wil ik de sensibiliteit benadrukken.’’ Gevoel was ook voor de wolkopers (die in de Lakenhal stoffen keurden) van groot belang. ,,Er bestonden destijds wel 180 verschillende wollen stoffen.’’

De eerste keer dat er een grote sculptuur van Jongstra uit Húns in het Fries Museum hing, was in 2016. Haar Ancient Light (een cirkel van vilten strengen) maakte toen deel uit van een solo-expositie. Nine is haar tweede sculptuur (want daar telt ze wandkleden niet bij). ,,Ook deze gaat de lucht in, als een soort waterval’’, gebaart ze. Het komt in een van de twee nieuwe museumzalen, die dit najaar worden geopend. In de andere komt Woven Skin, dat ze maakte ter gelegenheid van LF2018.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur