Kristin Stobbink  in Roos van Tudor

Chinese inkt en coronamaskers

Kristin Stobbink in Roos van Tudor

Voor haar opleiding verbleef Kristin Stobbink in 2012 maandenlang in Hongkong, waarna ze door China reisde. De inkt die ze er kocht, verwerkte ze in haar installatie Put your mask on .

Stobbink (Zwolle, 1987) volgde een opleiding tot docent beeldende kunst en vormgeving aan NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Tijdens haar studie kreeg ze de kans een minor te volgen in het buitenland. In 2012 ging voor een half jaar naar Hongkong, waar ze onder meer print making studeerde. Op een reis door China kocht ze onder meer inkt, die ze meenam naar huis.

Toen dit voorjaar de coronapandemie uitbrak, kwam Stobbinks werk als docent in een ander vaarwater. Zij en haar partner – ook docent – moesten vanuit huis les gaan geven. ,,In mei besloot ik zelf mondmaskers te maken, en ik kocht katoen.’’ Ondertussen onderhield ze via Facebook contact met vrienden, die ze tijdens haar studieperiode in China had leren kennen.

Ze verbaasde zich over de verschillen in aanpak tussen China en Nederland. ,,In China zijn ze germofobic , heel bang voor bacteriën. Als je met klachten naar een dokter gaat, krijg je heel snel allerlei pillen.’’ Nederlanders zijn een stuk nuchterder, constateert ze. Waar de Chinezen snel geneigd zijn mondkapjes en handschoentjes te dragen, zijn Nederlanders sceptisch.

Ondergrond

Ze veranderde haar idee. In plaats van mondkapjes te maken, gebruikte ze de katoen als ondergrond voor nieuwe prenten. Ze schetste vier ‘maskers’ – linosnedes – die de dieren symboliseren die het virus in eerste instantie zouden hebben overgebracht: gordeldier, schildpad, uil en kat. Van elk toont ze er vier. Hun ogen zijn menselijk, en drukken verschillende emoties uit.

De linosnede is een hoogdruktechniek, en die stamt oorspronkelijk uit Japan. ,,Hij staat hier symbool voor onze vraag naar structuur, naar lijnen. We willen regels, we willen weten waar we aan toe zijn.’’

Het virus is echter grillig. Voor de gezichtsvormen stapelde ze lappen katoen op en liet de Chinese inkt er doorheen lopen. ,,De inkt is deels organisch. Ze verloopt, vertakt, groeit... zoals ook het virus doet. Als kunstenaar sta je erbij om het verloop te regelen, maar dat is lastig.’’

Deze manier van drukken druist in tegen de traditionele manier van werken in de grafische kunsten. ,,Je hoort ‘schoon’ te drukken, met een witte rand. Maar ik heb ervoor gekozen dat niet te doen.’’ De ‘lelijkste cadeautjes’ met een gekke uitloper of breedste verloop bestemde ze voor de prenten met het gordeldier.

Naamstempel

Ze heeft elke prent gesigneerd met een naamstempel. ,,Dat is in Japan vooral gebruikelijk, maar ik heb een naamstempel in het Mandarijn. Dat vond ik wel passend.’’

Toen haar installatie – een geheel van vier keer vier prenten – klaar was, nam ze contact op met galeriehouder Anita van Os, van de Roos van Tudor in Leeuwarden. ,,Ik heb werk dat een muur nodig heeft’’, kondigde ze aan. Ze kreeg de ruimte, en mocht bovendien een serie aquatinten (een etstechniek waarbij de tekening niet met droge naald maar met hars wordt aangebracht) laten zien over de Noordzee. Die maakte ze voor Art Noord in Museum Belvédère, de kunstbeurs die door corona niet doorging. ,,Hier zou ik als jong talent een plek krijgen.’’

Met deze serie uit ze haar verbazing over de manier waarop we met de Noordzee omgaan. ,,Het meest bekabelde water ter wereld.’’

Onder water liggen ‘hele snelwegen’, zegt ze. ,,Ook dwars door natuurgebieden heen, want die kabels worden zo efficiënt mogelijk gelegd, natuurlijk.’’ Er komen windmolenparken, onder de noemer ‘groen’, maar die zijn ook een inbreuk op de natuur. ,,Het is fascinerend dat we na een besluit over de aanleg van bijvoorbeeld internetkabels, niet verder kijken hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd. We merken er pas iets van als een haai een kabel doorbijt en een deel van Afrika zonder internet zit.’’

Leeuwarden - galerie de Roos van Tudor: Eewal 47-49, do en vr 13-17 u, za 11-17 u, t/m 10 januari

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct