Bries vroeg kunstenaars te reageren op deze tijd en hun visie te delen voor de toekomst: dit zijn de winnaars

Pedro Bakker

Zes zeer uiteenlopende kunstwerken zijn uit 167 inzendingen gekozen als winnaars van de Open Call van Bries en binnenkort te zien in heel Friesland.

Bries (een samenwerking van het Fries Museum met kunstinitiatief VHDG) vroeg kunstenaars die in Friesland wonen en/of werken te reageren op deze tijd en hun visie te delen voor de toekomst. Nieuw werk had de voorkeur, werk met antwoord op vragen als ‘Welke luchtspiegeling inspireert ons en is het waard om verbeeld te worden?’. Of ‘Brengt deze crisistijd ons ook iets goeds?’

Een onverwacht groot aantal van 167 kunstenaars gaf gehoor aan de oproep. De inzendingen varieerden van houtsnijwerk, collages en sculpturen tot fotografie, grafiek en schilderijen. Allemaal moesten ze passen op het formaat van een poster. De jury (Hanne Hagenaars, B.C. Epker en Agnes Winter) koos zes winnaars, die een honorarium krijgen van 1600 euro. Hun posters zijn vanaf 28 januari in heel Friesland te zien.

De jury beoordeelde de inzendingen anoniem. ,,Maar bekende kunstenaars hebben een eigen profiel, hun stijl herkenden we. Voor ons was het de uitdaging om de kwaliteit te zien in álle inzendingen’’, zegt voorzitter B.C. Epker. ,,Dat we alle drie een andere achtergrond hebben, leidde tot interessante discussies.’’ Epker is graficus en curator, Winter is directeur van VHDG en bekend met jonge kunstenaars. Hagenaars is conservator moderne en actuele kunst bij het Fries Museum.

Soortgelijke actie Amsterdam

De opdracht voor de postercampagne was geïnspireerd op een soortgelijke actie in Amsterdam: Miracle Garden . ,,Die posters doken opeens op, anoniem. Dat was zo’n cadeau voor de stad’’, vertelt Hagenaars. Met haar campagne wil Bries ook vooral iets positiefs naar buiten brengen en kunstenaars zichtbaar maken. ,,De kijker moet op straat over het beeld struikelen.’’, zegt Epker.

De kunstenaars konden een korte toelichting meesturen. ,,Maar je moet het niet hebben van de motivatie. De poster moet uitnodigen om te kijken, tot nadenken stemmen.’’ De jury koos voor een meer algemene vertaling van het thema, en niet voor werken met bijvoorbeeld de doventolk van de coronapersconferenties of mondkapjes. Eervolle vermelding krijgt de in Friesland geboren Marnix Sixma uit Groningen met zijn poster met de tekst Hoog tijd om mij minder geld te geven . ,,Die hadden we er graag bij gehad, maar hij voldeed niet aan het criterium ‘in Friesland wonen of werken’.

Alle inzendingen worden getoond op het Instagramaccount @FrieseBries , www.friesmuseum.nl en www.vhdg.nl. Op vrijdag 29 januari en 5 februari zijn de winnende posters gratis af te halen bij een stand voor het museum.

Dit zijn de winnende kunstwerken

loading

Ferskining fan ’e wyte, swarte en giele goadin op ’e terp is de titel van dit werk van Pedro Bakker. ,,In ynternasjonaal feministysk fisioen yn ’e lytse mienskip fan ús doarp. Yn neifolging fan ’e taoïstyske muonts uterje de manlju djip respekt.’’

JURY: ,,Pedro Bakker is uitzonderlijk goed en onnavolgbaar. Sinds een verblijf in China is hij steeds bezig met zijn verstandhouding tot feminisme en de vrouw. Zijn werk is vervreemdend en op het randje van incorrect. In deze tekening plaatst hij een visioen in zijn eigen dorp. Het heeft iets moois, iets religieus, zo’n verschijning en die aanbidding.’’

loading

Jury: ,,In het archief van het Coopmanshûs (nu Museum Martena) liggen tekeningen van artsen, die vroeger geneeskunde studeerden aan de universiteit van Franeker. Zij moesten heel goed naar patiënten leren kijken, en waar een pijnpunt zat een rood kruis zetten. Of verwijzen ze naar de medische hulpverlening van het Rode Kruis?’’

,,Van Buren combineert een schetterende, dynamische compositie met de tot nadenken stemmende tekst van dichter Peter van Lier. Prachtige woorden, die je niet meteen kunt plaatsen. Dynamisch hoe ze rondzweven. De zwarte streepjes kunnen ook woorden zijn die weggehaald zijn...’’

loading

,,Waar de wereld voor velen stil kwam te staan, kwam die van mij juist in beweging. (...) Ik ben mij met versterkte energie gaan storten op mijn panorama’s, de bestudering van mijn directe leefomgeving. Letterlijk naar binnen gegaan in mijn eigen woning om mij te verdiepen in de wetten van de waarneming, mij over te geven aan de verwondering door de bestudering van alledaagse dingen. Een vruchtbare periode, kortom: bliuw thús.’’

Jury: ,,Dit zie je meteen buiten hangen. Zo’n huiselijke warmte, dat heeft iets heel positiefs. Dat gaat goed werken in de openbare ruimte. Bovendien waarderen we de kwaliteit van zijn klassieke stijl.’’

loading

,,(...) Ik begon meer na te denken over wezenlijke vragen zoals ‘hoe verhoudt de mens zich tot zijn omgeving en het natuurlijke milieu’. (...) Ik begon mezelf en mijn schetsboeken in spiegelbeeld te tekenen. Toch is het onderwerp van de tekeningen niet het zelfportret. Het onderwerp is veel algemener: namelijk de zoekende, kijkende mens en zijn omgeving.’’

Jury: ,,Deze simpele, subtiele tekening viel op tussen de rest. De voeten tonen een soort hangerigheid, maar ook de niet-doen tijd die voor kunstenaars belangrijk is. Zijn introspectie is goed verbeeld, en hij speelt met reflectie. Reflectie, zelfreflectie... het zit er allemaal in.’’

loading

,,Een collectie van elf handgemaakte, speelse objecten in levendige kleuren. (...) In een wereld die bijkomt van de problemen waar we nog middenin zitten, zijn hulpmiddelen nodig die nog niet bestaan. (..) De titel vraagt je om een selectie te maken tussen de items en te reflecteren op je gemaakte keuze. (...) Why did I grab this?’’

Jury: ,,De beelden van PROP (Jan Herman de Boer, Nikki Bil en Hanna Engelsman-Kitschke) lijken spontaan op te borrelen. Ze zijn uitnodigend en aanstekelijk, omdat ze ons aansporen om de vormen te analyseren of om zelf te gaan knutselen en creatief te zijn.’’

loading

Jury: ,,In dit hoopvolle beeld van Aafke Ytsma is de mens als een schim, die vanuit de duisternis naar de kijker toekomt, naar het licht en met lichtgevende gele bloemen.’’

,,Een voorstelling die héél geschikt is voor een poster. Het licht rond de jongen, de natuur die belangrijk is gebleken voor de mens in lockdown... En ook in het algemeen de relatie tussen mens en natuur. Tegelijk heeft de schim iets onheilspellends en zijn die haast lichtgevende bloemen misschien wel giftig. Goede kunst heeft meer invalshoeken, en deze houtsnede toont een mooie voorstelling die toch schuurt.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur