Marin de Bo en Marie-Louise Calame, in het Oerolkantoor te Midsland.

Achter de schermen bij de online-editie van Oerol

Marin de Bo en Marie-Louise Calame, in het Oerolkantoor te Midsland. FOTO NEEKE SMIT

Oerol online, Het imaginaire eiland : het is een omvangrijke operatie. Soms met een iPhone, soms met vijf camera’s tegelijk.

Vandaag is de laatste dag van Het imaginaire eiland , de online-corona-editie van het Terschellinger Oerol-festival. Dat wordt natuurlljk gevierd met een feestje, compleet met dj. Die DJ, St. Paul, staat op De Betonning, op 15 meter hoogte in een hoogwerker. Het publiek zit thuis.

Peter Richard Beeksma: ,,We kijken even of we nog een webcam mee kunnen laten streamen, recht voor zijn snufferd. Met de andere camera’s streamen we dan mooie beelden van de dj boven het eiland.”

De beelden op de website van Het imaginaire eiland , zoals deze online-editie gedoopt is, komen van verschillende kanten. Soms van een simpele iPhone, soms van complete cameraploegen. Bij kookprogramma Het kookeiland komen er zelfs vijf camera’s aan te pas. Dat programma wordt compleet aangeleverd door Terschelling TV (van Hessel van der Kooij, de man van De Groene Weide), waarna de boel zo doorgeprikt kan worden naar het YouTube-kanaal.

,,Wij hebben echt niet om vijf camera’s gevraagd”, zegt directeur Siart Smit, ,,maar zij hebben al die spullen nu eenmaal.” Behalve Terschelling TV zijn er meer partijen die, gratis of tegen gereduceerd tarief, hun diensten aangeboden hebben. ,,Dat zijn wel de partijen die er kennis van hebben”, zegt Marie-Louise Calame, een van de mensen die de boel namens Oerol in goede banen leidt.

Dansen over het eiland

Een mooi contrast met die vijf camera’s is de ene iPhone waarmee Benjamin Vandewalle zijn performance Een dans voor het eiland registreert. Een marathonperformance: hij danst de hele dag door het eiland over, vijf dagen lang. Zelfs ‘s nachts staat zijn iPhone aan. ,,Maar hij slaapt in een gebied waar de 4G-ontvangst net op het randje is, dus dan blijft het beeld helemaal zwart”, zegt Beeksma, ,,en wij mogen er niet naartoe, want onderdeel van het project is juist dat hij 24 uur per dag in zijn bubbel blijft, alleen op het eiland..”

Beeksma’s bedrijf Event Engineers, dat ook een stuk of vier servers leverde om de digitale bezoekersstroom in goede banen te leiden, is normaal bezig met het aanleggen van infrastructuur voor festivals,. ,,maar nu gaan we maar met camera’s in de weer Laten we elkaar maar helpen”.

Zo gaat het met het hele team. ,,Op een gegeven moment heb je jouw stukje kennis. Je zoekt iets uit, en op een gegeven moment ben jij degene die het snapt. Je bent het met elkaar aan het uitvogelen”, zegt Marin de Boer, die normaal gesproken bij Oerol het expeditieprogramma doet en zich nu uitvoerig met het online-proces bemoeit.

Gebarentolk

Het was een bewuste keuze om de boel in eigen hand te houden en geen dure, externe partij in te huren. ,,Je wilt geen geld vermorsen waar je eigenlijk programma van wilt maken”, zegt Smit. Dus dan maar zelf, met de mensen van het vaste team in uiteenlopende, wisselende rollen. Gaandeweg ontdekken wat er moet gebeuren, en hoe. ,,Ik zal niet zeggen dat het dikke vette bluf is, maar toen we gezegd hadden dat we het gingen doen moesten we nog uitvinden hoe.”

Deze ontwikkeling, afgedwongen door dat microscopisch kleine, maar des te venijniger virus, zal ook in latere edities sporen nalaten. Of, zoals Marin de Boer het zegt: ,,Het is niet zo dat we Oerol volgend jaar weer op precies dezelfde manier doen als we in 2019 deden. Je moet als organisatie leren van wat je meemaakt. We halen hier zo veel nieuwe dingen uit.”

Voorbeeld: gebarentolk Erika Zeegers, die de beide dagelijkse talkshows en nog enkele programma-onderdelen vertaalt. Smit: ,,Dat ga je gewoon houden.” Of in de toekomst onderdelen van het festival live gestreamd zullen worden, dat is nog een vraag. ,,Maar het kan dus wel, dat weten we nu.”

Aaneenschakeling van leermomenten

De website, met streaming en registraties en al, als schil om het festival, voor Oerol-thuisblijvers aan de wal en, waarom ook niet, het buitenland. Goed voor de toegankelijkheid. Smit: ,,Mijn vader is niet meer zo mobiel, maar sinds ik eenmaal had uitgelegd hoe je YouTube op je smart-tv kan zien, hebben ze nog nooit zo veel van Oerol meegekregen als deze keer.” Op maandag waren er meteen 26.500 unieke bezoekers, de overige dagen schommelde het rond de 20.000. ,,En na zessen gaat het meteen omhoog.”

Het is een aaneenschakeling aan leermomenten. Wat werkt wel via de camera en op het scherm, en wat niet? Calame: ,,Dingen op Zoom werken niet als je er geen host op zet”, zegt Calame. ,,Het gaat erom dat je de festival-ervaring op het eiland neerzet voor mensen die hier niet zijn. Hoe ga je dat doen? Daar waren de vormgevers, die al langer voor ons werken, al vrij snel uit. Toen moesten de websitebouwers nog meegenomen worden Terwijl je nog niet eens voor ogen had hoe het programma er uit ging zien..” Smit: ,,Normaal bouw je zoiets niet in zes weken.”

En het levert nog nieuwe artistieke ontwikkelingen op ook. Dat krijg je als er meer gebeurt dan een performance voor een webcam. ,,Artiesten gaan ook mee in deze vorm”, merkt Calame. Smit was nogal onder de indruk van Dronken mensen , de voorstelling die het Noord Nederlands Toneel vanuit Groningen naar de Oerol-site streamt. ,,Ik vond het een heel prettige vorm om te zien. Ik dacht: zou je dit kunnen halen in een zaal?”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct