Bij Aruba gecrashte legerhelikopter in twee delen teruggevonden op bodem zee

De NH90 die crashte voor de kust van Aruba hangt op zijn kop onder water aan vier ballonnen. Door harde wind en hoge golven was het moeilijk om het toestel te bergen.

Defensie heeft de NH90-helikopter die op 19 juli bij Aruba in zee stortte en later zonk teruggevonden. Het toestel blijkt in twee delen uiteen te liggen op de bodem van de zee: één stuk bevindt zich in het water op de plek van de crash, het andere stuk werd zo'n 100 kilometer verderop aangetroffen. Bij de crash in juli kwamen twee bemanningsleden om het leven. 

De vondst is zojuist via een persbericht bekendgemaakt. Volgens Defensie bracht een publiek-privaat samenwerkingsverband, de Maritime Capacity Alliance, de positie van het toestel in kaart. Nu wordt uitgezocht of de resten te bergen zijn.

Lees ook |  Militairen zagen helikoptercrash gebeuren

De helikopter stortte bij Aruba vlak voor de landing in zee. Militairen aan boord van het patrouilleschip Zr. Ms. Groningen zagen het ongeluk gebeuren en gingen er direct met een bootje op af, maar konden twee van hun collega’s niet meer redden. Vlieger Christine Martens (34) uit Leeuwarden en tactisch coördinator Erwin Warnies (33) zaten voorin het toestel en kwamen om het leven. Twee anderen overleefden de klap, konden op eigen kracht uit het toestel klimmen en werden gered. 

Geknapte ballonnen

Na de crash zonk de helikopter. De NH90 lag op zijn kop in het water en werd lange tijd drijvende gehouden door vier grote plastic ballonnen die automatisch opengaan als het toestel water raakt. Er werd alles aan gedaan om het toestel te bergen, maar dat was moeilijk door de harde wind en ruwe zee. Nadat twee van de vier zogenoemde drijflichamen waren geknapt, zonk het zware toestel. 

Het is belangrijk voor het onderzoek naar de oorzaak van de crash om over het toestel te kunnen beschikken. Een aantal dagen geleden meldde de Inspectie Veiligheid Defensie dat het onwaarschijnlijk is dat het ongeval is veroorzaakt door een technische of mechanische storing aan de helikopter. In het eerste onderzoek werd onder meer de geborgen recorder van het toestel geanalyseerd.

Lees ook |  Het gaat zelden echt fout met Nederlandse legerhelikopters