Nu zowel Jinek als Op1 lekker scoort, blijft de zinderende talkshowstrijd nog even op een gelijkspel steken. Welke foefjes en trucs kunnen de shows volgens experts nog aanwenden om de ander af te troeven?

In de slag om dé talkshow van Nederland te worden, gebeuren er dezer dagen wonderlijke dingen in Hilversum. Dingen die ondenkbaar leken, zoals het inleveren van bakken aan reclamegeld. Zo had Fons van Westerloo (voormalig directeur RTL en SBS6) nooit gedacht dat de NPO maandag een heel sterblok op zou offeren om ervoor te zorgen dat de eerste aflevering van Op1 nét vóór grote RTL4-concurrent Jinek de lucht inging. ,,Dat was echt een opvallende move.’’

Volgens Tina Nijkamp (voormalig SBS 6-zenderbaas) een snode zet, want ook op het Mediapark geldt: de eerste klap is een daalder waard. ,,Iedereen weet dat het lastig is om een programma dat slecht begint nog op het goede spoor te krijgen. Dan ontstaat er een negatieve sfeer, komen er slechte recensies en denken kijkers: laat maar zitten. De NPO heeft zich dat blijkbaar gerealiseerd en alles op alles gezet om te voorkomen dat mensen weg zouden zappen van Op1 .’’

En, ja, het opofferen van dat ene Sterblok bij de publieke omroep was natuurlijk weer een reactie op het schrappen van alle reclame tijdens Jinek . Oók al zo’n opvallende stap, oordeelt Frits Barend, zelf van 1999 tot 2006 presentator van talkshow Barend & Van Dorp bij RTL4. ,,Voor ons programma hebben we nooit zoiets bedongen, nee. Dat had ik ook raar gevonden. Je werkt voor een commerciële zender: reclame hoort erbij.’’

Houdbaar is Jinek zonder boodschappen volgens Nijkamp niet. Zelf was ze nauw betrokken bij de beruchte ‘ijsdansoorlog’ tussen RTL en SBS6 in 2007. Ze herinnert zich dat zij tijdens die strijd één keer 1,5 uur reclame mocht skippen. ,,Maar daarna kwam de reclame gewoon terug.’’ Dat zal, meent Van Westerloo, bij Jinek ook gebeuren. ,,Anders krijgen ze bij RTL4 de bazen in Luxemburg op hun dak. Die willen ongetwijfeld dat er aan een goed bekeken programma ook goed verdiend wordt."

Dat beide programma’s het bij aanvang opvallend goed doen, zegt volgens de drie niks over de komende spannende maanden. De talkshows kunnen nog van alles in de strijd gooien. Negen tips en tricks van Nijkamp, Van Westerloo en Barend.

Later eindigen

Net zo als het slim was om Op1 net iets eerder te starten dan concurrent Jinek, zou het volgens Van Westerloo ook handig zijn om later te eindigen. ,,Ik vond het gek dat Op1 op maandag eerder stopte dan Jinek . Zo geef je jouw kijkers de kans om toch even bij de concurrent te buurten. Ik zou zeggen: ga juist één minuut langer door dan RTL4.’’

Programmaboek wijzigen

Wat de talkshows ook kunnen doen: z orgen dat ze altijd achter een tv-hit staan. Van Westerloo: ,,Bij Beau op RTL4 zag je maar weer hoe belangrijk dat was. Die haalde vrijwel alleen nog maar goede kijkcijfers als hij direct achter The Voice of Holland geprogrammeerd stond.” Als het aan hem lag, haalde hij zo’n tv-hit als De Slimste Mens (KRONCRV) dus naar het slot vóór Op1 . ,,Maar ik besef dat zulke wijzigingen bij de publieke omroep veel lastiger zijn dan bij de commerciële zenders.’’

Schrappen

Wat de shows volgens Nijkamp ook kan helpen: het format op basis van de gebruikelijke ‘minutenanalyse’ verfijnen. ,,Wat je bij zo’n analyse doet is per minuut kijken wanneer het aantal kijkers stijgt en inzakt. Op basis van zo’n analyse moet je natuurlijk wel durven ingrijpen. Interviews inkorten of juist verlengen. Rubrieken zoals een videocompilatie erin stoppen of schrappen.’’

Paaien, vleien, overhalen

Over éé n ding zijn de drie het eens: de talkshow met de meest nieuwswaardige gasten wint de kijkcijferrace. En dat betekent volgens Barend ‘keihard werken’ om die gasten bij de concurrent vandaan te halen en zelf binnen te slepen. En, ja, ook de presentatoren moeten dan aan de bak. Barend: ,,Sommige gasten lieten zich nou eenmaal eerder door mij of Henk van Dorp overhalen dan door een redacteur. Ik denk dat dat voor Jinek en Op1 precies zo werkt.’’

loading

Afwisselen

Ook b elangrijk volgens Nijkamp: de juiste balans tussen informatie en entertainment. ,,Kijkers van een avondshow willen geen topzwaar programma, maar ze willen ook niet alleen maar luchtigheid. Dat bleek maar weer toen de kijkcijfers van Humberto Tan inzakten. Die had te veel artiesten, was te weinig relevant.’’

Andere toon

Dat O p1 steeds door andere presentatoren wordt gepresenteerd, hoeft geen zwakte te zijn, vindt Van Westerloo. ,,NPO kan dat gegeven ook uitbuiten. Zorgen dat er bij de WNL-presentatoren, als het bijvoorbeeld over Trump gaat, een andere toon wordt aangeslagen dan bij BNNVara. Dáár is de publieke omroep voor: voor pluriformiteit.’’

Bondjes smeden

Omdat de ‘chemie’ tussen de vijf duo’s van Op1 zo belangrijk is, raadt Van Westerloo de presentatoren aan buiten de uitzendingen te ‘bonden’. ,,Omdat elk duo maar één uitzenddag per week heeft, is het best moeilijk op elkaar ingespeeld te raken. Ik zou dus zeggen: zoek toch elke dag even contact met elkaar, praat over de actualiteit, bespreek welk onderwerp je aan zou pakken als het wél je uitzenddag zou zijn.’’

Congé geven

Minde r leuk maar wellicht, op den duur, noodzakelijk: falende presentatoren van de klus afhalen. Van Westerloo: ,,Het kan best zijn dat al snel blijkt dat het ene duo van Op1 het veel beter doet dan de ander. Dan moet je, als je de concurrentie met RTL4 aan wil, bereid zijn om binnen twee maanden ook in te grijpen.’’

Op details letten

Als de inhoud in orde is, komt het volgens Van Westerloo alsnog op de puntjes op de i aan. ,,We weten dat ook kleine dingen kijkers weg kunnen jagen. Zo viel mij op dat presentatrice Willemijn Veenhoven in de eerste uitzending van Op1 lager zat dan haar mannelijke tegenhanger. Dat staat raar en is makkelijk te fiksen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Media
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct