Minister kan nog niet beloven dat vaarroute boven de Wadden bij slecht weer sluit

De MSC Zoe verloor in de nacht van 1 op 2 januari 2019 in een zware storm meer dan driehonderd containers. ANP

Minister Cora van Nieuwenhuizen gaat haar best doen om het Waddengebied beter te beschermen tegen scheepvaartongelukken zoals dat met het containerschip MSC Zoe begin vorig jaar. Maar ze kan nog niet beloven dat de zuidelijke vaarroute, die schepen dicht langs de Waddeneilanden voert, bij slecht weer wordt gesloten.

De MSC Zoe verloor in de nacht van 1 op 2 januari 2019 in een zware storm meer dan driehonderd containers. Die zorgden voor zware vervuiling op de stranden in het Waddengebied. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zegt na onderzoek dat zulke grote schepen bij noordwesterstorm beter niet zo dicht langs de Waddeneilanden kunnen varen.

Waardevol rapport

Van Nieuwenhuizen spreekt van een ”waardevol” rapport dat kan helpen dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. ”Ik onderschrijf de conclusies en de geschetste uitdagingen waar de schaalvergroting van de containervaart ons voor stelt, zoals het veilig sjorren van containers.”

De Tweede Kamer dringt al langer aan op sluiting van de zuidelijke vaarroute. Maar dat kan volgens Van Nieuwenhuizen niet zomaar, omdat het een internationale scheepvaartroute betreft. Om de doorvaart te kunnen beperken moet een verzoek worden ingediend bij de internationale maritieme organisatie (IMO), samen met Duitsland en Denemarken. Die procedure kan jaren duren.

Ingrijpen

Van Nieuwenhuizen gaat op verzoek van de Kamer wel kijken of bestaande wetgeving zo kan worden veranderd dat ingrijpen bij gevaarlijke situaties toch eerder mogelijk wordt. Daarbij moet de ruimte die internationale verdragen bieden maximaal worden benut, vindt een ruime Kamermeerderheid. Na de zomerstop van de Tweede Kamer komt de minister daar op terug.

Het advies van de OVV om bemanningen beter te informeren over de risico's van zowel de noordelijke als de zuidelijke Waddenroute, neemt Van Nieuwenhuizen over. Ook laat zij aanvullend onderzoek doen naar die risico's.

Lees ook |  Onderzoeksraad voor Veiligheid: Vaarroutes boven Wadden risicovol, kans op herhaling MSC Zoe-ramp groot