De NH90 die zondagmiddag crashte voor de kust van Aruba hangt op zijn kop onder water aan vier ballonnen. Door harde wind en hoge golven was het moeilijk om het toestel te bergen.

Legerhelikopter crashte voor ogen collega’s: ‘Een onwezenlijk gezicht’

De NH90 die zondagmiddag crashte voor de kust van Aruba hangt op zijn kop onder water aan vier ballonnen. Door harde wind en hoge golven was het moeilijk om het toestel te bergen. FOTO MINISTERIE VAN DEFENSIE

Een helikopter van Defensie is zondagmiddag bij Aruba vlak voor de landing in zee gestort. Militairen aan boord van het patrouilleschip Zr. Ms. Groningen zagen het ongeluk gebeuren en gingen er direct met een bootje op af, maar konden twee collega’s niet meer redden.

Bij het ongeluk kwamen de 34-jarige vlieger Christine Martens uit Leeuwarden en de 33-jarige tactisch coördinator Erwin Warnies om het leven. Zij zaten voorin het toestel. Een sensor-operator en een helikopterredder die achterin zaten, overleefden de crash. Zij konden op eigen kracht uit het toestel klimmen en hadden alleen lichte verwondingen.

De collega’s op het moederschip zagen het toestel zondagmiddag rond half drie voor hun ogen in het water storten, op zo’n twaalf kilometer uit de kust van Aruba. ‘Een onwezenlijk gezicht’, dat volgens directeur operaties Boudewijn Boots diepe indruk heeft gemaakt op de bemanning. Maar tegelijkertijd is dat ook een geluk bij een ongeluk geweest. Hierdoor konden collega’s razendsnel in een rubberboot springen om eerste hulp te verlenen.

Verslagenheid is groot

Toen deze collega’s bij het toestel kwamen, lag de helikopter al op zijn kop in het water. De twee bemanningsleden die achterin zaten, hadden zichzelf uit het toestel kunnen redden en mankeerden fysiek niets. Vlieger Martens en tactisch coördinator Warnies zaten echter nog in de cockpit. De toegesnelde collega’s hebben hen zwemmend uit de stoelen gehaald en zo snel mogelijk terug naar het schip gebracht. Daar is nog geprobeerd de zwaargewonde collega’s te reanimeren, maar zij konden niet meer worden gered.
 

Lees ook |  Het gaat zelden echt fout met Nederlandse legerhelikopters


De verslagenheid is een dag na het tragische nieuws groot. Op het schip, maar ook in Nederland. Overal gaan op kazernes de vlaggen halfstok en worden bijeenkomsten gehouden om het nieuws te verwerken. ,,Dit is een schok voor iedereen’’, zegt Commandant der Strijdkrachten Rob Bauer. Premier Mark Rutte is diep getroffen. ,,Echt vreselijk nieuws’’, laat hij weten. Een zwarte dag voor de luchtmacht en een afschuwelijk verlies voor hun geliefden, familie en nabestaanden, reageren veel collega’s.

Tactisch coördinator Warnies laat een partner en een dochtertje van nog geen 2 jaar oud na. Vlieger Martens was behalve gezagvoerder ook een getalenteerd fotograaf. In haar vrije tijd stortte ze zich op fotografie van modellen. Haar foto’s werden onder meer geplaatst in het modetijdschrift  Vogue.  Maar haar grote passie was vliegen. ,,Toen ik een klein meisje was wilde ik dat al. Op mijn 15de ben ik begonnen met zweefvliegen’’, zei ze eens over haar keuze om bij Defensie aan de slag te gaan in een radio-interview met Omroep Fryslân. Toen vloog ze nog op een reddingshelikopter.

Toestel zinkt

De slachtoffers en overlevenden verblijven nog op het schip, maar komen zo snel mogelijk terug naar huis. Ondertussen probeert Defensie met man en macht te voorkomen dat het toestel naar de zeebodem zinkt. Dat is volgens Boots nog een enorme opgave. Het waait zeer hard met windkracht 7. De golven zijn 2,5 meter hoog. Dat maakt het moeilijk om met kleine bootjes dicht bij het toestel te komen en extra maatregelen te nemen waarmee kan worden voorkomen dat het toestel zinkt.

De helikopter drijft sinds de crash zondagmiddag op zijn kop aan vier ballonnen. ,,Maar het is de vraag hoe lang die het houden onder deze omstandigheden. Als ze bezwijken zijn we de helikopter kwijt want de zee is twee tot drie kilometer diep”, zegt Boots. De stroming heeft het toestel al zo’n vijftig kilometer meegenomen.

Lees ook |  Militairen zagen helikoptercrash gebeuren

 

De NH-90 had er rond half drie lokale tijd net een patrouille langs de kust op zitten. De marine was gevraagd de kustwacht te assisteren bij het strenger bewaken van de grenzen nu het coronavirus wereldwijd om zich heen grijpt. De kustwacht wil nog meer dan normaal voorkomen dat illegalen het land binnenkomen. Met de helikopter is er extra toezicht.

Wat er precies misging is voor Defensie nog een groot raadsel. Deze NH-90 had de luchtmacht nog maar vijf jaar in gebruik. Onderzoek aan het toestel moet meer duidelijkheid geven. ,,Daarom is belangrijk dat we de NH-90 kunnen bergen. De nabestaanden hebben er recht op om te weten wat er is gebeurd’’, zegt Boots. De zwarte doos met technische vluchtgegevens is inmiddels wel gevonden.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct