Hybride sleepboot voor marine aangekomen

In Den Helder is zaterdag de nieuwste sleepboot, Noordzee genaamd, van de Koninklijke Marine aangekomen. Het is de eerste hybride sleepboot van de in totaal drie die de marine door scheepsbouwer Damen in Roemenië heeft laten bouwen.

Tijdens het laatste stukje van de reis trad er een probleem op aan boord van de Noordzee: de stroom was uitgevallen. De sleepboot moest daarom door een andere sleper op sleeptouw worden genomen tot de haven van Den Helder was bereikt. Daar had de bemanning de stroomvoorziening weer aan de praat.

De drie nieuwe vaartuigen moeten vier van de vijf huidige Linge-klasse sleepboten vervangen. De sleepboten hebben een trekkracht van 60 ton. Het zijn de sterkste vaartuigen die de Koninklijke Marine in gebruik gaat nemen sinds de oprichting van de marine.

Minder brandstof

De slepers beschikken over een hybride voortstuwing. Daardoor is er minder brandstof nodig en worden er minder schadelijke stoffen uitgestoten. De elektrische energie die soms niet wordt gebruikt, kan in grote batterijen worden opgeslagen en op een later moment weer worden gebruikt om onder meer scheepshuishoudelijke systemen ’s nachts met energie te voeden.

De aanschaf van de hybride boten past in het beleid van Defensieminster Jeanine Hennis om het gebruik van fossiele brandstoffen, zoals olie en gas, flink terug te dringen. De minister streeft ernaar de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in 2030 met zeker 20 procent te verminderen. Twintig jaar later moet dat percentage zelfs zijn gestegen tot 70 procent en moeten kampementen van het leger volledig duurzaam zijn op energiegebied.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement