Aangeboden door: Jonge Ondernemersprijs 2020

Jonge Ondernemersprijs 2020 gaat ‘gewoon’ door: “De motivatie en de drive van de kandidaten spat er vanaf”

Foto: Archief JOP

Ondanks corona gaat de Jonge Ondernemersprijs (JOP) gewoon door. Hoewel, gewoon? De organisatie heeft wel wat aanpassingen moeten doen om ervoor te zorgen dat de winnaar de jaarlijkse prijs op donderdag 26 november in de wacht kan slepen. Een gesprek met de bestuursvoorzitter van de JOP Jan-Willem de Vries, over de impact van de prijs en de uitdaging van het organiseren van een prijsuitreiking in tijden van corona.

Vorig jaar was het een groot feest, de prijsuitreiking van de JOP. Een zaal vol relaties, familie en goed eten. Met als winnaar de jonge Nutte van Belzen, die naast ondernemer ook arts is: een bijzondere combinatie. De prijs wordt elk jaar uitgereikt aan jonge en succesvolle ondernemers in het Noorden van Nederland.

En die prijs is niet zomaar wat: de winnaar krijgt veel aandacht en onder meer een Masterclass ter waarde van vierduizend euro. ,,Ze kunnen het gebruiken als springplank naar het volgende stadium,’’ vertelt Jan-Willem de Vries. ,,Het zijn vaak al bevlogen ondernemers met een goed product of dienst, maar ze kunnen de exposure van de prijs goed gebruiken.” Bij het selecteren van de winnaar let de jury bijvoorbeeld op de schaalbaarheid de organisatie, maar ook op de drive van de ondernemer en of die persoon in staat is zijn of haar bedrijf verder uit te bouwen.

Maar dat grote feest tijdens de prijsuitreiking, dat is dit jaar niet haalbaar. Een volwaardige JOP kan prima, met een aantal beperkingen, meent De Vries. ,,Veel dingen worden terecht afgeblazen, maar dat hóéft niet altijd. Een alternatieve prijsuitreiking via liveverbinding kent zijn beperkingen, maar je kunt prima een volwaardige Jonge Ondernemersprijs organiseren.”

Een prijsuitreiking via een liveverbinding kan echter best saai worden. Je zit tenslotte maar naar een scherm te kijken. ,,Daarom willen we het net wat anders doen,” aldus De Vries. “Hoe, dat willen we nog niet helemaal verklappen. Maar je kunt denken aan Postcode Loterij-achtige taferelen. We gaan liveverbindingen leggen met de finalisten thuis, hoe we winnaar vervolgens bekendmaken houden we nog even geheim. Zo hebben we ook hele gave ideeën over hoe we de digitale toeschouwers erbij betrekken deze finaleavond. Het is allemaal nog in concept, maar we willen het in ieder geval interactief maken.”

Hoewel corona de feestelijkheden toch een beetje beperkt, is de kwaliteit van de deelnemers er niet minder om, vindt De Vries. ,,Het Noorden heeft zoveel interessante, jonge ondernemingen. Dit jaar hebben we ook weer hele mooie deelnemers, en er is veel diversiteit.” Hij verbaast zich daarnaast over het ondernemerschap van de deelnemers, op hun leeftijd. ,,Ze hebben dat vaak niet in de gaten, wat ze al hebben neergezet op die jonge leeftijd. Die hebben we er nu ook weer tussen. Dan zijn ze begin 20 en hebben ze een geweldig bedrijf. En de motivatie en de drive spatten er vanaf.”

Sinds maandag  9 november zijn de finalisten bekend: SusPhos uit Balk, Elzinga & Van der Krieke uit Drachten en Remarketed uit Groningen. De corona- proof finale is op 26 november, te volgen via livestream.

De redactie van de Leeuwarder Courant is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.