Aangeboden door: Hakvoort Professional

Horeca richt zich op retail om extra inkomsten te genereren

Foto: Unsplash

De strijdlustigheid van horecaondernemers is in de hele branche goed merkbaar. Vrijwel direct na de eerste lockdown in maart sprongen horecazaken vrijwel massaal in op afhalen en bezorgen. Maar ook  het aanbieden van een stukje retail helpt om extra inkomsten te genereren. Steeds meer horecazaken openen eigen (web)winkels om het hoofd boven water te houden.

Blurring 2.0

De ontwikkeling van branchevervaging tussen retail en horeca wordt ‘blurring’ genoemd en is al een tijdje gaande. Eerder bewoog vooral de retail zich meer richting de horeca maar nu zien we dit ook andersom gebeuren. Steeds meer horecazaken verkopen (huisgemaakte) producten aan consumenten via een eigen (web)winkel.  Sinds de sluiting van de horeca groeien dit soort initiatieven in een rap tempo. Verse ingrediënten in de horeca koelkast maken tijdelijk plaats voor delicatessen, huisgemaakte jams, sauzen en soepen.

Delicatessen en interieur

Juist in deze tijd willen consumenten de horeca steunen en horecaondernemers zijn op zoek naar nieuwe inkomstbronnen. De afgelopen maanden zijn online aankopen enorm gestegen. Reden genoeg voor veel horecaondernemers om hierop in te spelen met een eigen webshop. De mogelijkheden zijn vervolgens eindeloos. Van koffiekopjes en servies tot kruidenmixen, delicatessen en huisgemaakte producten

In het hele land zijn genoeg voorbeelden te vinden. In Nijmegen verkoopt saladebar Funky Salads naast salades, koffie-to-go en taartjes ook bedrukte rompertjes, koffiemokken en koffiebonen. Brut 172 in Limburg verkoopt alles voor een eigen ‘thuisrestaurant’, zoals afhaalgerechten, servies en wijnglazen. Restaurant De Colonie in Breda heeft zichzelf omgetoverd tot ‘soepermarkt’ waar ze huisgemaakte producten zoals soep, stoofgerechten, jam en pindakaas verkopen. In de avonduren is de zaak geopend voor afhaal. Vooral met de feestdagen op de agenda zijn delicatessen een kans voor de horeca. Maar ook merchandise biedt kansen. Café Nieuwe Dikke Dries in Utrecht bracht al tijdens de eerste lockdown een eigen kledinglijn op te markt met op de t-shirts en sweaters typische Utrechtse uitdrukkingen.

Nieuwe inkomstenbronnen

Door een stukje retail aan te bieden hebben horecazaken een nieuwe inkomstenbron gevonden die hen door de coronacrisis heen moet slepen. Het is niet ondenkbaar dat ondernemers ook ná heropening blijven inspelen op nieuwe inkomstenbronnen om het verlies van afgelopen jaar op te vangen. Naast inspelen op retail, is de verwachting dat afhalen en maaltijdbezorging een blijvend onderdeel wordt bij veel restaurants.

De redactie van de Leeuwarder Courant is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.